Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-23, 21:24
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Frågan "Vem köper dessa objektiv?" är antingen trivial att svara på eller mycket svår att svara på.

Det triviala svaret är: de som gillar att använda manuella objektiv, och de tycks vara tillräckligt många för att ett antal nischtillverkare ska kunna tjäna pengar.

Det svåra svaret har antytts av tidigare kommentarer. Det finns många motivsituationer som inte kräver autofokus och en del av de manuellt fokuserade objektiven som finns på marknaden har egenskaper som tillräckligt många fotografer tycker är eftersträvansvärda.
Visst funkar det bra med manuellt ibland men ofta gör det inte det och åtminstone jag vill numera inte stå där med ett objektiv som faktiskt inte hinner med och man kan ge sig fan på att man har fel glugg på när det "händer" om man har fast brännvidd och ingen AF. Det har hänt mig många gånger under de drygt 50 år jag hållit på.

Jag tror faktiskt att de flesta väljer utrustning som ger flest användbara bilder om de kan välja men det finns alltid de som prioriterar att vrida på rattar och dra i spakar av helt andra skäl. Det som förvånar mig är att de än idag tydligen är tillräckligt många för att bära denna marknad av helt manuella objektiv och det på en allt svårare marknad. Kostar de dessutom över 10 000 nya som dessa Voightlander-objektiv så blir det ännu svårare att begripa även om detta är småpengar om vi jämför med en del Otusar och Leica.

Ett annat svar är väl att det fortfarande finns mängder med fotografer som vuxit upp med det mesta manuellt och som är tillräckligt glada åt se manuella hjälpmedel som också finns i Sony-husen (och många andras också) och som VILL fortsätta fotografera som de alltid gjort. Även jag tycker det är kul ibland att skruva på några gamla manuella och det bästa är ju att man i princip kan skruva på vad som helst numera med adpters. Finns det några fattningar som inte stöds är nog enklare idag att svara på än att svara på de som stöds.