Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-23, 21:47
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Visst funkar det bra med manuellt ibland men ofta gör det inte det och åtminstone jag vill numera inte stå där med ett objektiv som faktiskt inte hinner med och man kan ge sig fan på att man har fel glugg på när det "händer" om man har fast brännvidd och ingen AF. Det har hänt mig många gånger under de drygt 50 år jag hållit på.

Jag tror faktiskt att de flesta väljer utrustning som ger flest användbara bilder om de kan välja men det finns alltid de som prioriterar att vrida på rattar och dra i spakar av helt andra skäl. Det som förvånar mig är att de än idag tydligen är tillräckligt många för att bära denna marknad av helt manuella objektiv och det på en allt svårare marknad. Kostar de dessutom över 10 000 nya som dessa Voightlander-objektiv så blir det ännu svårare att begripa även om detta är småpengar om vi jämför med en del Otusar och Leica.

Ett annat svar är väl att det fortfarande finns mängder med fotografer som vuxit upp med det mesta manuellt och som är tillräckligt glada åt se manuella hjälpmedel som också finns i Sony-husen (och många andras också) och som VILL fortsätta fotografera som de alltid gjort. Även jag tycker det är kul ibland att skruva på några gamla manuella och det bästa är ju att man i princip kan skruva på vad som helst numera med adpters. Finns det några fattningar som inte stöds är nog enklare idag att svara på än att svara på de som stöds.
Bara för att vara lite elak så citerar jag detta. :-)
Sten-Åke Sändh skrev: Det är först med focus peaking som jag kunnat återgå till manuell fokusering och fått ett helt nytt fotoliv.
Samt detta:
Sten-Åke Sändh skrev: Personligen tycker jag att peakingen är den viktigaste innovationen i mina systemkameror som kommit sedan jag började foto digitalt 2005. Manuell fokusering i DSLR-kameror har aldrig funkat för mig så det är först nu som jag kan använda min kamera precis som jag vill igen. För hur det än är så innebär AF för det mesta att du inte har någon verklig kontroll i detalj var skärpan i dina bilder verkligen hamnar. Det har man på ett helt annat sätt med Sonys senaste generation kameror (och även i de äldre NEX:arna efter firmwareuppgradering).
Och detta:
Sten-Åke Sändh skrev: Focus peaking tillsammans med gamla objektiv optimerade för manuell fokusering upplever många som en perfect match.
Men det var ju många år sen så du är förlåten för att ha övergett din gamla religion. :-)

För att vara svara lite mer seriöst så tror jag nog att de som använder manuella objektiv på t.ex. en Sony A7 (av valfri generation) planerar sitt fotograferande med utgångspunkten att just det objektiv de har valt passar bra just då och ger den karaktär på bilderna som de eftersträvar. De är knappast intresserade av att fotografera snabbt upphoppande motiv just då och kan mycket väl använda AF-objektiv i andra sammanhang. Allt är inte svart eller vitt (eller monokromt med någon annan färg).

Jag tror att du har gett svaret själv i de citat av dig som finns ovan.