Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-23, 22:53
Leica-M-gubben

Sten-Åke Sändh skrev: Ja som sagt, är det något det nästan ALDRIG varit brist på till E-mount så är det adapters till gamla manuella objektiv och manuella objektiv. Få andra plattformar har väl haft ett sådant brett utbud av manuella objektiv som kunnat skruvas på just E-mount. Det är ju just därför jag är så förvånad över att det fortfarande finns tillverkare som tycker de ser hål att fylla där bland världens alla objektiv som tillverkats de senaste 50-60 åren.

Det är ju också lite kul nu att en del nu börjat räkna in dessa också bland objektiv som "finns" till E-mount. Länge stirrade sig många blinda på att det inte stod Sony på alla dessa, trots att många kunnat användas långt innan vare sig 6000-serien eller A7:orna var påtänkta.
Ja det finns tonvis med äldre manuella gluggar som kan adapteras till E-mount från i stort alla tillverkare sedan begynnelsen. Så varför tillverka nya manuella och ta flera gånger mer betalt än de g:la klassikerna?

De manuella nytillverkade är ofta vidvinklar, supervidvinklar och ultravidvinklar från tex. Voigtländer (Cosina) vars motsvarighet i brännvidd och kvalitet inte finns från "den gamla tiden". Behovet av stabilisering och AF för dessa är inte särskilt stort, beroende på brännvidd så får du skärpa på högsta öppning från oändligt ner till någon meter, så AF behövs inte ej heller stabilisering (finns i kameran) och därmed kan de göras mindre och ofta i mycket hög byggkvalitet. Tror många som uppskattar detta tröttnat på feta plastiga tunga DSLR-motsvarigheter.

En annan orsak till nytillverkning av MF-gluggar kan vara att de kan göras optiskt bättre med dagens datordesign och modernare tillverkningsteknik än för 30+ år sedan. Det gäller iofs även för DSLR-motsvarigheterna men somliga tycker uppenbarligen "less is more". Vill man köra rally med manuell låda isf automat så gör man det pga att man gillar spakar å rattar för känslan av full kontroll att uppnå högsta prestanda.

Själv använder jag både nya AF och g:la MF - motivet avgör. Men jag tvekar att lägga 10+ papp för ett nytillverkat MF när jag kan få en gamlig till mindre än en tiondel som presterar "nästan" lika bra för de flesta av mina motiv.

Det har redan kommit fram adaptrar till Canons och Nikons nya spegellösa FF för att kunna återanvända äldre MF-gluggar så det lär väl bara vara en tidsfråga innan vi får se nytillverkade MF utan adaptrar (dvs. native) även till dessa.