Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-02, 08:27
lofling

Zebulah skrev: Det här svaret bara jag älskar jag.

Det är så att en Intel 660p räcker till för 99% av användarna. Så länge du inte kopierar stora, och då talar vi om stora mängder, så räcker den till för alla. När du kopierar stora mängder och cachen är full så blir den långsam.

Trots att "många" tycker att just Intels 660p är "dålig" så tycker jag att den och Cruical "vad den nu heter" är det vettigaste alternativet för de allra allra flesta.
Jo, det är ju så det är. Men tack för kommentaren, inte alltid jag får sånt fint beröm i forum.

Vi kamerafanatiker behöver oftast inte all utrustning. Samma för datorn, det är kul med GAS men med handen på hjärtat så är ju mycket inte nödvändigt utan ska man få best-bang-for-the-buck är inte den allra snabbaste utrustningen det man ska köpa. Jag behövde inte Evo 970 men tyckte jag kunde betala lite extra för en marginell fördel. Den använder jag som primär disk för främst bilder jag jobbar med, fast är medveten om att det är overkill. Däremot köpte jag även en till M2.Nvme-disk för att installera Win på. Det räckte med en något långsammare som var betydligt billigare. Kommer dock inte ihåg om det blev Intel 660p eller Crucial MX500, helt enkelt för den ena var slut där jag först skulle handla så tog den som var billigast och i lager.

Angående trådskaparens behov, jag kan tänka mig att det är bättre att lägga pengarna på mer RAM än en Evo 970, för det kommer kanske mer troligt att flaska, eller något helt annat än datorn för musikproduktion. Dessutom tippar jag att även ett GTX 1660 kan vara mer än tillräckligt och ett billigare kort mer värt för just den beskrivna användningen. Detsamma kan gälla angående processorn. Kanske en 3700X eller 3800X är klart tillräckligt, men där är nog ändå 3900X ändå mervärde för DAW verkar bero mkt på många trådar.