Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-02, 21:46
Abe Normal

alfin skrev: Jag vet inte vad som krävs av datorn för musikproduktion, men för normal bildbehandling som inte innefattar avancerad videoredigering, så är du way over vad som behövs. Tänk på att en stor del av fotoredigeringen sker på bärbara Mac Book Pro som inte är maximalt konfigurerade. Många fotografer väljer dem.

Jag har byggt ungefär 8-10 datorer de senaste 15 åren. Till mig själv, till kompisar, till bostadsrättsföreningen, you name it. Alla burkar jag byggt till mig själv har jag alltid maximerat i tron att det ska vara framtidssäkert. Det är det sällan. Det kommer alltid något bättre nästa år som gör att den superduperdator man byggde i fjol ändå måste uppgraderas, åtminstone map moderkort, processor och minnen. Vad jag försöker säga är att du inte ska ta i så du kräks.

Själv tänker jag vänta med uppgradering till början på nästa år och satsa på Intel i7-10990K med 8 kärnor och hyperthreading för runt 4000 kr. Motsvarar en i9-9900K i år, men 2000 kr billigare. (i9 får istället 10 kärnor.)

Jag delar din uppfattning men när det kommer till processer runt musikpluggar Så går datorns processor bokstavligen ner. Ett exempel är VST-synthar, effekter och annat. Det slukar CPU och det är också väldigt lätt att mäta, dvs datorn kraschar. Det är också väl känt och finns hur mycket frågor som helst om detta i olika forum.

Det finns DSP-lösningar där själva ljudkortet tar hand om vissa processer, exempel är UAD:s ljudkort. Sedan kan man bygga på slavdatorer som styrs av en huvuddator, där olika mjukvara ligger på olika processorer. Den biten kan jag inte mycket om.

PS/LR är en smal sak, den datorn jag har nu är utdaterad men funkar ändå bra till PS/LR. Men jag har också kunnat uppgradera över tid, i min gamla Intel Xeon sitter det nu 24 GB ram och SSD-disk med tredje grafikkortet (har bränt två Asus Nvidia GTX). Det har ökat livslängden, men processorn räcker inte till, framförallt till musik.

Sen håller jag verkligen med, det där ”som kommer nästa år”. Det är en triggar och jag känner igen det hos mig själv :)