Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-03, 23:37
Roen

hmm, bra tanke. jag har köpt och provat olika batterier men inte någon annan laddare.

Nu startar kameran som (jag tror jag) sagt inte alls men innan reagerade den såhär:
när jag stoppade in batteriet visade den att det var fulladdat, sedan dog ändå kameran fort. Därav misstänkte jag att det kunde vara fel på batterierna.

Jag reagerade också lite på att jag tyckte att laddaren lyste grönt, färdigladdat, ganska fort. jag hade inte batteriet i laddaren mer än 30 minuter - en timme innan den var färdig.

När jag stoppade i batteriet i kameran sa den i alla fall att det var fulladdat. Jag testade ändå att också lämna batteriet i laddaren längre tid, uppemot sex timmar(jag mätte aldrig exakt tid men uppskattningsvis). För att se om det skulle bli skillnad. Vilket det aldrig blev.

Någon stark värmeutveckling på varken kamera batteri eller laddare har jag inte märkt. jag har inte sökt efter det och kännt efter extra noggrant, men det har i alla fall inte varit så att jag reagerat på det.

Eftersom jag ändå inte ännu har fått tag på verktyg för att öppna upp kameran kan jag ta och se om det här går och undersöka lite mer också. En ny laddare tror jag ska vara möjligt att hitta här i Peru med. Har sett butiker som säljer Canon kameror i alla fall.

Tack för tipsen Arne och Magnus.