Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-23, 09:36
HansI1

Bengf skrev: Greta lär ha sagt att hon har Aspergers när hon var hos skavlan, såg inte själv det programmet. Kollar man på Wikipedia om Aspergers, så fins det läsning i nära halvtimmen om ämnet. Lite läskigt tycker jag att det är OM Gretafebern går över i sektliknade former, att människor som inte mår så bra söker sig till en välgörare
som skall rädda världen.
Ok, jag är bekant med personer som i något fall sagt att de har Aspergers syndrom, i något fall uppvisar alla tecken på detta, och de är duktiga matematiker. Kan hålla många bollar i luften och organisera. Men den sociala sidan är helt annorlunda och snabb, kontaktlös, man får känslan att man behandlas som "luft" men de håller ändå kontakt med en massa människor
- i jobbet, inte utanför. Och i jobbet handlar det nästan uteslutande om just jobbet. Noggranna, ärliga.

Jag vet inte om ni har diskuterat klimatfrågan, men visst är det som du skriver risk för att många mindre medvetna/kunniga och kanske illamående klimativrare hänger upp sig på andra som inte kan/förstår men som tagit sig upp genom "populism" och börjar dyrka dem som något slags messias.
Men det verkar som om Greta blivit varse det problemet.
Någon har väl förklarat för henne.
Sen går hon självklart fel när hon ploklamerar att man inte ska lyssna på henne.

Enkelt faktum är ju f.ö. att det handlar om en naturlig utveckling, det är fastslaget att skeendet upprepats under miljontals år.
Människans agerande kan bara påskynda eller bromsa den naturliga utvecklingen. Det är också klart att vi påskyndar den åt fel håll, men ingen verkar veta i vilken grad.