Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-29, 07:11
Bertil Norberg

min lösning på teleproblematiken
Jag som lever panschisliv,och inte längre har bra lön och traktamenten att leva på, men ändå gillar fågelfoto. Jag har kört Sonys A-serie sedan 2006 då A 100 kom. Har köpt div gluggar genom åren, och trodde att jag målat in mig i hörnet med de gamla A-objektiven. Köpte A7 III i januari, samt LA EA3 adaptern.
Kan konstatera att Sonyobjektivet 70-400 G är blixtrande snabb på flygande fåglar, och lirar fantastiskt med A7 III. Ljusstyrkan är ju inte världsbäst, men å andra sidan är kameran desto bättre att hantera svagt ljus. Firmwareuppgraderingen 2,1 gjorde underverk vilket Sten Åke och jag konstaterade på "Vaxholmstestet" i december 2018. Nya firmware 3,0 lirar jättebra med mina olika objektiv, även Tamron och Sigma.
Tamron 150-600 generation 1 fungerar OK, men behöver lite mer tid att sätta fokus. Inte så att den "ligger och pumpar", men är bara liiite slöare.
Har besökt Hornborgasjön i år, och kan konstatera att 70-400 satte skärpan på i stort sett alla flygande fåglar. Fördelen med denna kameralösning är ju ett lätt paket, som blir väldigt manöverbart på frihandsfotografering, och skarpa bilder.
//Bertil