Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-11, 14:25
Grevture
Administratör

Annika Kr skrev: Tack så mycket för hjälpen, jag är som du förstår nybörjare på LR och vill försöka förstå hur filhanteringen funkar.
Som i alla program finns de en inlärningströskel. LR beter sig dessutom här och var lite annorlunda jämfört med traditionella program vilket gör tröskeln lite högre :-)

Men då inser jag att jag aldrig ska göra något utanför Finder som påverkar LR. Alla flyttar av bildfiler eller mappar ska göras inuti LR.
Aldrig är ett starkt ord :-) Jag skulle säga att det oftast är enklare att göra det i LR än utanför, men ibland hamnar man i situationer där man måste göra det annorlunda. Vilket skapar lite extrajobb, men sånt händer ibland

Men jag får skämmas lite grann, för när jag försökt dra i väg en bild över till annan mapp så har jag lagt markören någonstans på bildrutan och inte på själva bilden. Skäms, skäms, skäms... :(
Ah, glömde att påpeka den saken. Det är faktiskt en lite ointuitiv sak i LR.

Lätt som en plätt om man bara gör rätt :)
Som så ofta :-)

Kollar man sedan på mina mappar så är det 0 bilder i huvudmapparna, men öppnar man dem så undermapparna syns så är det ju bilder där och med antal många vid varje undermapp. Det tycker jag också är konstigt, för huvudmappen borde ange hur många bilder alla undermappar tillsammans har. huvudmappen är ju s a s överordnad?
Det uppdaterar sig vartefter, det kan ta en omstart för LR att räkna igenom och få de sifftorna att stämma.