Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-04, 12:36
frwe

Skärpedjupet är alltid det samma vid samma förstoringsgrad och bländare oavsett om du fotar med vidvinkel eller tele. Jag kan inte se vilka objektiv du har men en idé kan vara att köpa en mellanring, med den kan du testa olika brännvidder och hur det påverkar slutresultatet. Tänk på att mallanringen påverkar mindre ju längre brännvidd du har men det blir ett billigt sätt att prova sig fram till vad man vill ha. Dessutom kan du alltid ha behov av mellanring senare också om du vill fota riktigt små ting tillsammans med ett makroobjektiv. Nikons mellanringar ger ingen automatik och är relativt dyra. Kenkos mellanringar har full automatik och kostar inte hela världen.

Att fota i 1:1 behöver du sällan, de flesta motiven inom flora och fauna är helt enkelt för stora, särskilt som man ofta vill ha med litet av omgivningen också. Som det sagts tidigare så påverkar de olika brännvidderna bakgrunden, det blir lättare att hittta en ren bakgrund med längre brännvidd då bildvinkeln är snävare.

Det är många som säger att autofokus inte går att använda vid makrofotografering men jag använder den först för att göra en grov fokusering och sedan finjusterar jag manuellt och då är det skönt med hyfsat snabb autofokus.

Själv har jag både Nikons 60mm och 105mm makroobjektiv men använder ofta mitt 300a tillsammans med mellanring när jag fotar insekter för att ha större avstånd och inte skrämma upp dem.

/FW

Edit: Jag har även testat att fota av diabilder med mitt 60mm med blandat resultat, det är inte så lätt som jag trodde...