Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-07, 14:19
larsev

Anders Svensson skrev: Det här är inte korrekt beskrivning av praxis då det gäller bättre rätt till registrerade varumärken.

Secretbox (ett ord) har registrerats i Frankrike och skulle aldrig kunna bli godkänt av PRV i Sverige, eftersom det är alltför likt Secret Box (två ord). Nu kan man aldrig lita på att respektive nationell myndighet har full koll, så den här typen av misstag görs. Frågan kommer att avgöras av en rimlighetsprövning, om den dras till tings: Vem var a) först (Secretbox var kanske först, jag har inte ids kolla det) och b) inkräktar den senare registreringen i verkligheten på den förras rätt? Det är inte så att en gemenskapsregistrering suddar ut den nationella rättigheten till ett liknande namn, men det skulle kunna förhindra att fotografen använder sitt inarbetade begrepp i marknadsföring i de andra länder där begreppet är registrerat genom gemenskapsregistrering.

Jag skulle (återigen, bedömt) påstå att BG kan hindra användningen av Secretbox i Sverige (nationellt) med hänvisning till registrering och inarbetning. Att "Secret Box" sedan är den grammatiskt och språkligt korrekta formuleringen antar jag att alla inser.
Varumärket SECRETBOX registerades 2009-07-01 i Frankrike.
Trade mark name : SECRETBOX
Trade mark No : 008798241
Trade mark basis: CTM
Number of results: 1 of 1

Detta innebär att Brigitte var flera år före med sin registering.