Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-07, 19:53
johlie

Ludvig_svensk skrev: Jag har 35/1,4 och 18-55 från fuji. 35mm är oförskämt bra och gör att jag inte längre uppskattar 18-55, den saknar det där "trycket" eller det lilla extra som 35an ger. Därför har jag bestämt mig för att skaffa mig en 23mm tills nästa år, och ev även samyang 10mm. Om jag gör dessa köp kommer jag då att ha samyang 10, fuji 23, fuji 35, minolta 55, chinon 135 och tokina 400.
De första 3 får man betala för, men de sista tre slumpas ju mer eller mindre bort och kostar inte vad ett av de första objektiven kostar tillsammans.
Kombon 23mm och 35mm kommer troligtvis att ersätta zoomen för mig, då dessa kan ge så mycket skarpare bilder än vad vilken som helst zoom klarar av. Fujizoomen är alltså inte dålig, utan egentligen väldigt bra, men primesen är "för bra".
23mm är i mina ögon ett trevligare format än 18mm, annars så hade 18mm-pannkakan suttit fint på kameran....

Och bara för att slänga in en joker i leken, du ska inte köpa 27mm? Då behöver du kanske varken 23 eller 35 ;)
Tack för det utförliga svaret! Det låter ungefär som den uppsättning jag tänker mig äga på sikt, men att jag eventuelt tar den ekonomiska omvägen kring en manuell kines (se ovan) eller ett begagnat 16–50 (hur billigt säljer du ditt? :) ).

Vilket Samyang 10mm menar du? Jag har tittat litet på deras 12mm/F2,0, men tydligen kan man även använda deras Fisheye-12mm/F2,8 på APS-C som ett vidvinkel, även om jag inte är helt haj på hur det blir …

Och den där jokern, ja det gör ju saken inte lättare. Funderar du på den? Jag tror jag föredrar ljusstyrka när vi närmar oss de brännvidderna, tar nog hellre pannkaka på 18mm. Hm …