Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-07, 20:53
SallyIV

Vill man ha med mycket, få bra perspektiv är Samyang 12/2,0 mycket bra. Det är en vidvinkel, inte ett Fish Eye. Som street är det aningen brett, men jag gillar det. Inomhus är det toppen. Fokusering - även detta har det moderna @#¤ att fokusstopp är inte oändlighet. Men, sätt avståndet på litet drygt 1 meter, F4 och kör. Jag tog mingelbilder (X-M1 med P-läge), bara att trycka av.
En sak är att det är vanligt med ett litet irriterande glapp i fästen, när man fokuserar kan det röra sig en 0,5mm, inte bildpåverkan men fan så illa läst av Samyang på Fuji's ritning!!
Samyang har även ett 8/2,8, mycket trevligt.
Båda Samyang går ner i en liten SP Gadget-väska, avsedd för GoPro. I en väska stor som ett ½-A4 får man ner hus, 2 Samyang eller Fujinoner samt batterier.

Kineserna är billiga, fungerar bra, bildkvalitet per USD är toppklass, litet format.
Zonlai har en för liten fokusring, så jag letade upp (eBay) en O-ring som jag trädde på. Jag plåtar med förfokusering och trycker av när jag går (cyklisten är med Zonlai 35, 1/250 med X-M1), då blir det inte alltid 100%. Jobbar man med sökare och focus peaking är det lättare.

Fujinon 27/,28 är utmärkt, med E2 och senaste firmware är det en bra kombo. Vill du få med mer, är Fujnon 18/2,0 bättre, storleksmässigt liten skillnad.

Du nämnde du ville plåta inomhus, då är det ju inte alltid OK med 27mm (41mm FF).

-J!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF6656.jpg
Visningar:	35
Storlek:	96.4 KB
ID:	144577  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF5334.jpg
Visningar:	72
Storlek:	68.1 KB
ID:	144578