Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-23, 20:31
MikaelSB

Foto och Bildteknik skrev: Nikons grejer fungerar ju i kylan, men varför skriver man inte det? Fegt. En annan tillverkare skriver -10 till - 40 grader. Avståndet är ju jättebra för att minska vinjetteringen. Nu har ju Nikon endast släppt relativt ljussvaga budgetobjektiv av någon märklig anledning. När de ljusstarkare kommer, vilket är det som är intressant i och med småbildssensorn då ska det bli spännande att se resultatet. Dock blir det tunga grejer att hänga på det ganska lätta huset...

För egen del har jag bara min gamla fotoutbildning i botten och jobbar idag i ett mycket tekniskt yrke, med en annan teknisk utbildning. Men lekman är jag definitivt inom kamerakonstruktion.

Vem är den psykotiske Ken som du brukar titta på i källaren?
Jag får däremot känslan av att om Nikon hade skrivit -10 till 40 grader hade du undrat varför de inte skrivit -20 till 50 grader, då liknande utrustning bevisligen används även runtomkring dessa gränsvärden utan vidare anmärkning. Försiktigheten här kommer alldeles säkert från erfarenhet. Desto bredare angivna parametrar desto mindre har tillverkaren garderat sig för vad gäller konsumentklagomål och serviceärenden. Inte olikt varför tillverkarna gärna stoltserar med "vädertätad" utrustning utan att i detalj klargöra vad, om något, som denna tätning faktiskt lovar täcka. Medan för de flesta användare förväntas utrustningen tåla i princip alla klimat under normalt användande och lämplig omsorg.

Samma sak här. Kameran kommer inte frysa ihop och dö på första minusgraden. Antagligen inte ens ge sådana tecken på tjugoförsta. Du förstår alldeles säkert min poäng vid det här laget.

Ken Wheeler är en av fotovärldens större desinformatörer, eller fotovärldens Deepak Chopra. En man som ljuger och hittar på så mycket att jag förvillar även sig själv. En karaktär som också, till mitt stora förtret, förvillar människor även här i Sverige. Sättet du skriver och drar slutsatser påminner mycket om sättet han resonerar. Därav misstanken.