Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-23, 21:40
Foto och Bildteknik
Guest

MikaelSB skrev: Jag får däremot känslan av att om Nikon hade skrivit -10 till 40 grader hade du undrat varför de inte skrivit -20 till 50 grader, då liknande utrustning bevisligen används även runtomkring dessa gränsvärden utan vidare anmärkning. Försiktigheten här kommer alldeles säkert från erfarenhet. Desto bredare angivna parametrar desto mindre har tillverkaren garderat sig för vad gäller konsumentklagomål och serviceärenden. Inte olikt varför tillverkarna gärna stoltserar med "vädertätad" utrustning utan att i detalj klargöra vad, om något, som denna tätning faktiskt lovar täcka. Medan för de flesta användare förväntas utrustningen tåla i princip alla klimat under normalt användande och lämplig omsorg.

Samma sak här. Kameran kommer inte frysa ihop och dö på första minusgraden. Antagligen inte ens ge sådana tecken på tjugoförsta. Du förstår alldeles säkert min poäng vid det här laget.

Ken Wheeler är en av fotovärldens större desinformatörer, eller fotovärldens Deepak Chopra. En man som ljuger och hittar på så mycket att jag förvillar även sig själv. En karaktär som också, till mitt stora förtret, förvillar människor även här i Sverige. Sättet du skriver och drar slutsatser påminner mycket om sättet han resonerar. Därav misstanken.
Tråden handlar om en svindyr kamera som nästan ingen ännu testat ordentligt i praktiken. Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik. Jag skrev också att jag använt Nikon utan problem i kyla. Men att de inte törs skriva att den kan användas i minusgrader. Fundera på om en biltillverkare skulle agera likadant.

Kameran är säkert jättebra, men för dyr, ergonomin haltar med den är fula adaptern, som jag inte ser en användning för om man nu bestämt sig för ett helt nytt system. Och dessutom använda sig av dess optiska fördelar i och med den stora bajonetten. Dessutom levereras den med ljussvaga "kitobjektiv", än så länge.

Som alla andra kan jag bara spekulera och utgå från bilder och det Nikon skriver om systemet. Jag är inte imponerad i förhållande till vad grejerna kostar...

PS, hälsa Ken. (Ironi och ett skämt) :-))