Visa ett inlägg
Gammal 2018-08-23, 22:16
MikaelSB

Foto och Bildteknik skrev: Tråden handlar om en svindyr kamera som nästan ingen ännu testat ordentligt i praktiken. Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik. Jag skrev också att jag använt Nikon utan problem i kyla. Men att de inte törs skriva att den kan användas i minusgrader. Fundera på om en biltillverkare skulle agera likadant.

Kameran är säkert jättebra, men för dyr, ergonomin haltar med den är fula adaptern, som jag inte ser en användning för om man nu bestämt sig för ett helt nytt system. Och dessutom använda sig av dess optiska fördelar i och med den stora bajonetten. Dessutom levereras den med ljussvaga "kitobjektiv", än så länge.

Som alla andra kan jag bara spekulera och utgå från bilder och det Nikon skriver om systemet. Jag är inte imponerad i förhållande till vad grejerna kostar...

PS, hälsa Ken. (Ironi och ett skämt) :-))
Tråden handlar om en kameraserie varav en dyr och en som kan klassas som ganska moderat prissatt. Du påstår dig ha en gedigen [foto]teknisk bakgrund, vad det nu betyder, vad gäller optik - men samtidigt påstår du saker som visar på något annat. Du tycks inte heller ha förstått mitt tidigare inlägg om varför tillverkarna är försiktiga med vad de anger vara rekommenderade, eller säkra, operativa temperaturer.

Vadå om biltillverkare gjort likadant? Det är ju vad de gör. De tar det säkra före det osäkra och hänvisar till serviceavdelningar och bilmekaniker hellre än att ge kunderna instruktioner för hur man åtgärdar mekaniska fel, som ett exempel. För att undvika hållas ansvariga för kundernas tabbar och oförstående. Eller vad gäller operativa temperaturer så tror jag även biltillverkare, kanske särskilt elbilsproducenter, ger uttryck för vad som kan upplevas som en snäv bredd i operativa temperaturer.

Igen, du skriver på ett sätt som jag drar mig för. Det är för oprecist och för tvärsäkert. Du upplever kameran, gissningsvis Z7, för dyr för din smak. Men jämfört med D850 har Z7:an ett, åtminstone på pappret, attraktivt prisläge där vad som gör D850 så åtråvärd stuvas ned till ett nättare format tillsammans med inbyggd bildstabilisering. Jämfört med Canons motsvarigheter, förvisso med spegel, står sig prissättningen rätt bra också. Så att säga att kameran är för dyr, fullt stopp, är konstigt och bidrar inte heller till att skapa förståelse för vad som är det viktiga; varför du tycker som du gör (och i förlängningen vad du jämför med). Samma sak med ergonomin som du påstår blir haltande på grund av en ful adapter. Närmast obegripligt.

Att Nikon väljer att släppa enklare objektiv först är ju inte otippat. De kan tillverkas i större volym, och med mindre risk, än de mer exotiska objektiven. Inte att glömma att de som ger sig in på Z-systemet också kan välja och vraka bland befintliga objektiv närmast obehindrat. Nog för att hålla nya användare, amatörer som proffs, till ro i väntan på de särskilt utvecklade objektiven till systemet.