Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-27, 18:52
janc

Några personliga reflektioner kring bilderna.

#1 Streetporträtt

Starka (signal-)färger där man inte förväntat sig - på gott och ont... Fångar blicken direkt men gör också att sådant som blick, ansiktsuttryck och kroppsspråk får svårare att göra sig hört.

#2 Oförskämd

Ja - det blir en humorpoäng för den :)

Annars ser jag detta som en typisk "artbild" och jag har inte kunskap att bedöma den ur det perspektivet

#3 Vardagsliv

Jag associerar i första hand inte till familjealbumet utan till de broschyrer man fick på BVC i skarven mellan 70- och 80-tal (när mina barn föddes). "....att barnet får vara med i vardagssysslorna...o.s.v...o.s.v..." Har i mina ögon ett budskap utöver det privata men kräver ett tydligt sammanhang

#4 Tegelbyggnad

Gillar motivet men vägen, linjerna, ledningen och sprickan i asfalten gör att min blick landar i bakgrunden. Personligen skulle jag fokuserat mer på själva byggnaden.

#5 Isaiah 30:21

Den här bilden gillar jag (svag för symmetrier...). Men med tanke på budskapet skulle jag valt ett kvadratiskt format och fokuserat bilden på speglingen av personerna och deras väg framåt. Det som är i överkant tycker jag bilden klarar sig bra (bättre) utan.

#6 Spegling

Ett "klassiskt" speglingsmotiv vid vatten som i bästa fall nästa fysisk kan förmedla känslan av en småkall, tidig sommarmorgon. Tyvärr gör inte formatet i detta forum bilden rättvisa.

#7 Flöde

I princip så gäller min kommentar till bild #3 även denna. I forumformatet är den väl mörk men med tanke på forumets begränsningar så tycker jag inte rent tekniska kommentarer av den typen är så relevanta.

#8 Från Skogen i Norduppland

Min egen bild. Tackar för kommentarerna. Ska försöka ta mig dit en dag med bättre ljus (inga vildsvin...) och innan det är helt överväxt - ett litet tag till sedan är det bara en grön "sörja" över hela stället.

#9 Kotten

Uppriktigt sagt så var det bakgrunden som fångade min uppmärksamhet och som jag började fundera över. Är det en person man ser, vad är det till höger, varför är det med..o.s.v Kanske var det just det som var meningen?

#10 Påskig solnedgång vid Subbe fyr

Jag är övertygad om att Subbe fyr erbjuder en massa möjligheter till bilder som beskriver fyren som byggnad, fyren i förhållande till havet/vädret/ människorna etc. Men vad gäller den här bilden så kan jag inte bestämma mig för om det är fyren eller solnedgången som är bildens innehåll. För mig personligen finns det inget som "kopplar ihop" fyren med solnedgången eller att det ena förstärker det andra.

#11 Julle

En barnbild "rakt av" - tror alla vi som är föräldrar har en rejäl uppsättning av dessa i arkivet :) Bra idé med inramningen och en bild för familjearkivet (nog så viktigt!)

#12 Ufot

Detta med att se en "bild i bilden" (som för #2) gillas. Ett utmärkt ämne för bildserier. Utöver det är det (som för #2) mer en artbild och det kan jag inte bedöma.