Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-26, 17:55
jockep

ztenlund skrev: För att komma med ett mer vederhäftigt svar avseende kompatibilitet så behöver du ett objektiv till Nikon F. Eftersom D5000 inte har inbyggd fokusmotor i huset för äldre konstruktioner och inte heller stöd för AF-P, så behöver objektiven ha AF-S (eller teoretiskt AF-I) i beteckningen om det är original från Nikon. Detta förutsatt att du vill ha autofokus, men AF-P får undvikas oavsett då dessa inte ens fungerar med manuell fokus.

När det gäller Tamron, Tokina och Sigma så är det lite mer knepigt. De som heter USM, OSD, VCM eller HSM ska ge autofokus. Sedan finns det ytterligare som kan ha en vanlig mikromotor, men dessa har ingen särskild beteckning varför man får leta i specifikationerna.

För rent manuella konstruktioner, vilket jag antar att du inte söker, så ger äldre sådana inte någon ljusmätning på D5000. Nyare med elektroniska kontakter gör det däremot.

Sedan är som sagt frågan vad du menar med "zoomobjektiv". Den egentliga betydelsen är helt enkelt ett objektiv med variabel brännvidd, men det är inte ovanligt att en del som ställer frågor på det temat istället egentligen är ute efter ett teleobjektiv, eventuellt med variabel brännvidd (dvs en telezoom).

PS.
pdahlen skrev sitt svar medan jag skrev mitt.
DS.
Med zoom menar jag att man kan komma "närmare objektet när man står på samma avstånd" typ. Som sagt är jag inte så kunnig på området. Vad finns det för alternativ när nån bara säger "zoomobjektiv" menar du?