Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-08, 19:51
jonasfj
Avslutat medlemskap

Brix skrev: Även om detta stämmer så är det verkligen inget jag märkt nåt av. RawTherapee med RL deconvolution sharpening ger det bästa resultatet jag sett från X-trans och det är minst lika bra som nåt jag sett från en bayer-sensor, så tyvärr håller jag inte med.

Och varför skulle de köra bayer i X-kamerorna bara för att dem gör det i mellanformatarna? Då borde de kört bayer i X-T3 redan. Fuji har ju själva sagt att de inte kör X-trans i mellanformatarna för att det inte ger lika stor fördel där samt att de skulle bli dyrare och få mer tungprocessade filer.
Jag säger inte att det är omöjligt att nästa generation får bayer, men Fuji verkar ju insistera att X-trans är överlägset på APS-C iaf.
Fördelen är att sensorn fångar ungefär 0,2 steg mer ljus i genomsnitt för att spektrumet är en aning mer grönt än vad Bayer-filtret förmår att fånga. Det borde ge en aning fördel vad gäller brus.

Nackdelen är att det blir mindre information i t.ex. en övergång mellan en svart och vit yta.

Det finns en anledning till diskussionen om vilken raw-konverterare som är bäst för X-trans, för det har att göra med hur bra de är på att gissa lite vad pixlarna betyder.

Fujifilm är otroligt skickliga på att marknadsföra vissa saker, som jag personligen inte tycker, är helt logiskt försvarbara. Det går givetvis att debattera, men att jag har en åsikt i ämnet gör mig inte till ett troll (det var inte du som sa det, jag vet).