Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-18, 12:30
SSD

Är långt ifrån en expert på området men jag har investerat i en NAS lösning så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter. :)

Jag fastnade tidigt för Synology, det efter att surfat runt på nätet och hittat mycket possitivt kring deras "desktop" gränssnitt mm. Hittade också väldigt tydliga instruktuoner på Youtube gjorda av några som kallar sig "Mydoodads", rekomenderas, underlättade en del för en amatör som mig!

Jag köpte en Synology DS918+ som är min "hemma NAS". Den har 4 fack för hårddiskar men kan expanderas med en kompletterande "låda" med ytterligare 4 fack. Men Synology har ju även större pjäser som rymmer fler diskar ochde lite större i Plusserien har stöd för 10GB, tex DS1618+, DS1819+ och DS2419+

Jag köpte också en Synology DS718+ som jag har som backup på annan adress. Med gratisprogramvara från Synology sköter sig backup helt automatiskt. Programen HyperBackUp och HyperVault sköter detta och är lätta att konfigurera efter önskemål. Åtkomsten för DS718+ sker via Synology Quickconnect.
Har du en internetuppkoppling och en webläsare så når du din NAS helt enkelt, jag når givetvis också min 918+ hur enkelt som helst. Beghöver ingen fast IP adress för det.

Så jag skulle säga att du hittar allt du söker hos Synology. Dera support var också hjälpsam när jag hade frågor inför mitt köp. Svarade snabbt och precist på frågor jag hade. Deras gränssnitt är också enkelt och begripligt för en som inte är IT tekniker och tillsammans med lite guider på youtube har jag lyckats konfigurerara ett väl fungerande system utan massa strul och huvudbry. Skitnöjd helt enkelt.