Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-01, 09:53
bildsten

Terje har ju berättat att han återvänder till ett motiv flera gånger för att se det i olika ljus till exempel. Det kommer jag ihåg från en del av Terjes bildvisningar för en hel del år sedan.

Just detta att återvända till ett motiv, naturlandskap eller stadslandskap eller något annat, påtalade en gång Sune Herbertsson, fotograf och bildkonstnär, när jag var med på en workshop i Hudiksvall för många år sedan. Han menade att det är vanligt att konstnärer återvänder till ett motiv flera gånger, ibland under hela livet, för att fånga motivet i olika ljus eller uttrycka det på annat sätt. Det var ovanligare bland fotografer enligt hans erfarenhet.

Här där jag har tillbringat somrarna i 50 år finns det en del vyer som jag återkommit till flera gånger, bland annat utsikten över sundet där vi bor, i soluppgång, mitt på dagen, i kvällssol, i åskväder och i månsken, på vintern med snö och hösten med gula löv.

Det är ju naturligtvis lättare att återvända till ett motiv som som ligger nära geografiskt än ett som ligger i fjärran land. Men jag har exempel på det senare också, mest från Telemark i Norge faktiskt, fast det ligger ju inte så långt borta. Så på något sätt har jag ju faktiskt försökt utveckla landskapsfotograferandet när jag tänker efter.