Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-05, 17:54
Gutta

Jag är tacksam för all input och jag menar inte att vara grinig. Tvärtom Johan, tack för att du tog dig tid. Allt i ämnet är värt att läsa.

MEN jag vill ju så gärna stanna kvar i Lightroom och min fråga är ju också om och isåfall när vi kan tänkas få "rätt" stöd för Fujis kameror i lightroom...

Jag har iallafall själv konstaterat att "water color" effekten är mindre påtaglig om man INTE dng:ar filerna. Så det får bli raf-filer framöver....

Kan också konstatera efter en mer seriös session idag att det verkligen är en kamera som "rivaling full frame" så till vida att den levererar filer som är fullt jämförbara med min gamla 5D2. På vissa sätt något bättre, på vissa sätt något sämre... Men totalt sett ungefär lika bra och sämre/bättre förhållandena är inte så stora. Den största skillnaden upplever jag vara DR och det är välkommet! :)

Då har jag framkallat alla filer med just Lightroom som sägs ha dåligt stöd. Jag har så här långt inte provat något annat så jag vet inte exakt vad som kommer att skilja....om det bara handlar om "watercolor effekten" eller om det finns andra vinster att göra. Finns det det så innebär det i praktiken att cropsensorn i Fuji XE-1 faktiskt inte bara är lika bra utan i själva verket är något bättre än den 4 år gamla FF sensorn i 5D2. Jag inser ju att en FF sensor idag förmodligen är ännu bättre men eftersom jag var så pass nöjd med 5D2 och egentligen bara ville ha en kamera som jag också orkade ta med mig alltid så är det en ok deal.... Good enough är good enough lixom.

Kan också konstatera, har nu inte så mycket med min frågeställning att göra...men, af är precis lika snabb och dessutom säkrare, än vad min 5D2 med en "sigmalux" var. I dagsljus ska tillläggas. För i mörka förhållanden är det mf som gäller med xe-1:an.... Men det var det i princip med 5D2 också. Bara det att kanonen la inte av lika tidigt(mörkermässigt då alltså :) ).

Å andra sidan kan man ju zooma i sökaren och det är verkligen användbart! Men det var ot.
Sorry.
Ingen annan som har något positivt att förtälja angående lösningar på mitt problem?