Visa ett inlägg
Gammal 2015-09-25, 22:00
infinito

Antingen importerar man RAW, eller RAW+JPG. Och då kan man använda JPG om man så önskar, vilket jag inte förstår men det är upp till var och en. RAW+JPG är inte vetskapen att du har två ex av varje bild, utan att du har två bilder.
Okej, så med risk för att verka tjatig: Kan jag då radera en JPEG utan att radera en RAW? Jag kommer ju inte åt den via LR och gör jag det utanför LR står det fortfarande RAW+JPEG.
(Jag förstår att båda filerna kopieras över från minneskortet till hårddisken, och iom att de följs åt när man flyttar eller döper om så finns de ju i nån mening i LR. Tycker bara det är märkligt att jag inte kan titta på dem för att jämföra min redigering med JPEG-filen)

Nej, du kommer inte åt JPGen i LR, men du kanske vill göra en timelaps i QuickTime eller något annat med filerna. Då är det nyttigt att man är medveten om att de finns i LR.
Fast då är vi ju inte kvar i LR längre... Men om man använder LR för att importera från minneskortet till datorn börjar jag se en vits med funktionen, tycker bara att den är lite bristfällig.

I övrigt tack för bra svar!