Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-22, 11:25
knobloch

AWid skrev: "Bredd 300" verkar skumt. Sätt bredden till t ex 2000 px och lämna "storlek" tomt. Jpeg-kvalitet kan du dra ner till t ex 80% utan märkbar förlust.

Red: Möjligen missförstod jag ditt inlägg:-)
Tror bara att det saknades ett komma efter "bredd", dvs 1280 pixlar bredd, 300 ppi". :)

@TS: Det finns ju skärpeinställningar i själva JPG-exporten också, använder du även detta? Här kan du läsa lite mer om det: http://laurashoe.com/2012/07/11/shar...ut-sharpening/

Sedan tycker jag att internet är lite knivigt, i vissa sammanhang skalas ju bilden om och på vissa sidor tycker jag också att mina bilder ser oskarpare ut än vad de faktiskt är. Det gäller väl att matcha bildstorleken till passande format, och det kan ju skilja beroende på vilken webbsida bilden visas.

Här på Fotosidan tycker jag exempelvis att många av mina bilder oftast ser oskarpa ut om jag inte väljer "maximera i fönster". Det kanske inte är så konstigt, för då behöver bilden i de flesta fall inte skalas om. Kör nog också på 1280px ofta, kanske ska testa 2000 då som föreslås ovan. :)

Flickr är lite bättre på detta, de verkar lagra bilden i flera olika storlekar, så då slipper de skala om bilden för de olika storlekar som bilden kan visas på. Där är det snarare så att jag upplever att vissa bilder kan se överskärpta ut ibland.

EDIT: Eller Flickr skalar ju faktiskt om bilden, men på förhand som det verkar. Så nedskalningen sker inte i webbläsaren, om jag förstått det rätt.