Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-29, 18:14
jonasfj
Avslutat medlemskap

Man vet aldrig med de där intervjuerna för översättningarna brukar lämna en del övrigt att önska.

Det är svårt att förstå vad han exakt menar.

Min killgissning är att modeller som Nikon D3500/D5600 och motsvarande hos Canon kommer att få det svårt och förmodligen försvinna.

Jag har läst någonstans att Nikon säljer i storleksordningen 100 stycken D3500 på varje D850. Om antalet kameror minskar med 50% behöver inte betyda att försäljningen minskar med 50%.

Nikon har nog knappt lagt två yen på att utveckla de enklare modellerna de senaste 5 åren och de stängde fabriker i Kina för flera år sedan och lade ut tillverkningen på underleverantörer.

Jag tycker det verkar logiskt att enklare kameror drabbas hårdast av att mobilerna blir mer avancerade, men vad talar för att t.ex. fullformat prosumer och pro kameror skulle ha samma utveckling?

Jag tror Sony, Canon och Nikon ligger ganska bra till med sina spegelfria och mer avancerade DSLR modeller.

Tänk också på att Canon och Nikon har lägre kostnader för att producera spegelfria kameror jämfört med DSLR.

Några siffror jag snabbt googlade fram:
+ kompaktkameror har minskat med ungefär 30% per år de senaste åren
+ försäljning systemkameror de senaste 8 åren: 11.5, 11.4, 11.4, 11.3, 11.2, 11.0, 10.9, 10.8 miljoner