Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-15, 12:25
Sten-Åke Sändh

Artis skrev: Hur många kvinnliga fotografer använder vackra kvinnliga modeller i sitt skapande i sk. artfoto eller reklam? Kan man anklaga de för förlegat kvinnosyn? Vissa kanske gör det med motiveringen att de gör det för att tillfredsställa otaliga mansgrisar som bilderna ska rikta sig mot.
Är begreppet "förlegat kvinnosyn" skapat av feminister?
Hur många män i er omgivning kallar sig feminister? Hur många kvinnor identifierar sig som feminister?

Vad hände med den kvinnliga frigörelsen som startade på 60-talet när kvinnor började "frigöra sig" från "männens krav" när de brände sina bh-n, råkade inte hår i armhålan osv? Hur mycket av det har vi kvar idag?

Sminkar sig kvinnor på morgnarna och gör sig vackra för männens skull eller sin egen?
Är det absoluta krav från mannens sida? Vissa svarar nog JA!

Varför gör inte kvinnor som många män idag att: vakna, knappt borsta tänderna, rusa ut på väg till jobbet orakade med rufsigt hår och en prilla under läppen. Bara vakna, glömma sminket och gå ut. Kul eller? Nej det tycker de nog inte. Och det är knappast männens krav som de ställer på. Kvinnor gör det för sin egen skull, för att känna sig vackra. Många, om inte de flesta gör det inte för att vara vackra i männens ögon utan känna sig vackrare är andra kvinnor.
Ni kan kalla det att jag har en "förlegat kvinnosyn". Ja precis, jag stavar de orden i inom citationstecken för det är enligt mig en fjäder man gjorde till en höna. De som hänger sig på såna saker tycker jag de har det bra i livet om de inte har större problem. Eller är det kanske ett sätt att rikta uppmärksamheten från viktigare missöden och problem i dagens samhälle.
Jag säger bara Fine Art Nude och Fotosidan:

https://www.fotosidan.se/groups/fine....htm?evskip=10

Är det någon som inte flugit på senare år? Alla andra har säkert nopterat den rena explosion av utbudet av smink och "skönhetsprodukter". Besökt något varuhus i Stockholm?? Stora delar av gatuplanen har inget annat än smink och skönhet så långt ögat når.

Uppenbarligen är det ju så att det finns en enorm marknad för spackel att spackla över de flesta mänskliga skavanker och åldersförändringar och det märkliga är ju att det mesta konsumeras av de som saknar eller har förhållandevis få åldersskavanker.

Smink och skönhetsprodukter kan med fördel ses som vapen i den kapprustning som sker inför defileringen på realationsmarknaden och framförallt kvinnor ägnar sig med liv och lust åt att förbättra sina framtoningar så att så många som möjligt ska titta på dem. Få vågar nedrusta och gå ut i livet som de är skapade och det gäller t.o.m. en feminist som Gudrun Schyman vars själva signum i årtionden varit knallröda läppar och högklackade röda skor. Det är lite sorgligt att ängslan är så stor.

Numera handlar det heller inte enbart om kvinnor för dessa världskoncerner förstår att det finns gränser för vad man kan dumpa på kvinnorna så numera i den alltmer androgyna värld vi har idag så har allt fler män börjat måla sig ungefär som kvinnor och se där en strömning mot en värld där allt fler kan finna en jämlikhet i att alla bli betraktade som skönhetsobjekt på samma marknad.

Vad hände egentligen med kvinnokampen när alla helt plötsligt tyckte sig ha blivit "feminister"? Många av de som var med på 70-talet tycker nog inte att det utmärkande då var att kvinnoförnedring fick stå oemotsagd som den i mycket faktiskt får göra idag. Lite sorgligt tycker jag dock att det är att så många unga män väljer precis samma strategier för att synas och vinna uppskattning som många kvinnor alltid gjort. Den unkna synen man pratar om här är idag i långt större grad förbihållen även män än tidigare. Känns det verkligen som en väg för framtiden. TS pekar speciellt ut fotograferna här men det är nog långt fler än fotograferna det handlar om numera. Fotograferna tar sina bilder av både män och kvinnor som formligen slåss om att bli objektifierade. Så jag är långtifrån säker på att det är fotografernas unkna kvinnosyn som är den verkliga grundbulten i detta problemkomplex. Det enda jag är verkligt säker på är att det är länge sedan som detta handlade främst om kvinnor.

Vem ifrågasätter egentligen kosmetikindustrins förytligande idag på allvar? Yta har nog faktiskt aldrig varit viktigare än idag även om en del säkert kommer gräva upp 40-talet, Karl-Gerhard och Jazzgossen (som hade tusch på sina ögonlock) för att tala om att det här inte alls är något nytt - för det är det inte, men jag vågar påstå att sunkigheten aldrig haft den omfattning den har idag och motkrafterna har sällan varit svagare än i denna "ängslighetens tid".

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-07-15 klockan 12:51.