Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-19, 15:43
AWid

PatrickJ1 skrev: Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .................................

.............Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
Jag har konstigt nog motsatt erfarenhet:-) Har en Z 6 sedan november förra året och byter objektivt ganska ofta men ganska försiktigt. Är förvånad varje gång jag kollar och ser att det inte blir spec mycket damm på sensorn. Har faktiskt inte rengjort sensorn någon gång under de 8 månader jag haft kameran och det finns bara någon enstaka prick när jag kollar (ja jag vet hur man gör:-)

Min D800 (och även en tidigare D7000) tyckte i alla fall jag var större dammsamlare. Dom rengjorde jag ganska regelbundet (gör det själv). Jag trodde nog att sensordamm skulle bli ett problem när jag köpte kameran, men för mig har det blivit tvärt om. I och för sig kan det låta konstigt i och med att sensorn ligger helt öppet, men den automatiska sensorrengöringen verkar vara effektiv. (Du har väl den påslagen?).

Men du har ju garanti så låt Nikon kolla så det inte är något problem med just din kamera.