Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-11, 15:23
Makten

Det blir ju lätt att man bara rekommenderar det senaste man har själv, vilket kanske inte är så intressant. Jag har haft alldeles för många kameror och det är några få som stuckit ut genom att vara roligare än andra att fotografera med:

– Leica M8: En galet omodern kamera idag, men dess senare syskon med större sensor är ungefär samma sak. Avsaknaden av hjälpmedel i kombination med taktila reglage, liten storlek och trevlig finish gör dessa kameror enormt trevliga att använda. Att de sen är en aning opraktiska gör inte så mycket.

– Nikon D700: Kameran som har allt, men som är lite för stor. Kan hittas skitbilligt och är fortfarande bra. Om man inte behöver örton megapixel så hänger sensorn med fortfarande.

– Fujifilm GFX 50R: Den kamera jag använder nu. Har vissa likheter med Leica då den är ganska retro i hantering och utseende. Bildkvaliteten är dock från en annan planet. Hade den knappar som funkar med handskar samt bildstabilisering så vore den helt perfekt. Men man kan tyvärr inte få allt.

Skulle jag börja från noll idag så skulle jag förmodligen köpa en Fuji APS-C-kamera. De är "lagom bra", har de kontroller som behövs och optiken är finfin. Större sensor vill jag egentligen ha, men då blir det klumpigare också.