Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-12, 09:47
PeterWem

jonas18z skrev: Men kan man bypassa wi-fi lösenordet?
Nätverk man har kontroll över innebär inget möjligt intrång. För man över till mobilen kopplar man upp sig mot stängt trådlöst nätverk.

Om man däremot t.ex. på stans öppna nätverk kopplar upp sig för att föra över bilder till EOS Utility i hemmet är man öppen för en attack.

Med 6D kan jag bara föra över till en enhet i samma nätverk medan jag med M5 kan föra över till hemmet där EOS Utility finns. I praktiken kopplar jag aldrig upp mig på okänt nätverk med 6D. Med min M5 skulle det kunna bli aktuellt om jag är på semester i utlandet och finner ett öppet trådlöst att tanka över hem från. Kanske om jag finner ett öppet nätverk i Pompeji.

För andra kameratillverkare är det troligen en tidsfråga:

During our research we found multiple critical vulnerabilities in the Picture Transfer Protocol as implemented by Canon. Although the tested implementation contains many proprietary commands, the protocol is standardized, and is embedded in other cameras. Based on our results, we believe that similar vulnerabilities can be found in the PTP implementations of other vendors as well.

Senast redigerad av PeterWem den 2019-08-12 klockan 10:12.