Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-20, 07:42
gatosi

rronnbac skrev: Besvikelse uppkommer då våra förväntningar och verkligheten inte motsvarar varandra. I vissa fall går det att justera verkligheten, men för det mesta är det sina egna förväntningar man får justera.

I klartext i ditt fall så har du förväntningar att du ska kunna använda avancerad teknik utan att vilja lära dig den, och att den hårdvara du köpt för att fungera tillsammans med ett visst operativsystem ska fungera även om du sju år senare byter operativsystem, till något som inte ens var påtänkt då.

Det är helt orealistiska förväntningar, verkligheten kommer att göra dig konstant besviken om du tror att den ska fungera på det sätt du vill.

Du har två val, fortsätt använd det du köpte vid en viss tidpunkt utan förändring, eller inse att varje förändring har ett pris.

Bra beskrivning i och för sig. Fast jag har ett tredje val också: att inte tro att digitalfotografi är det enda att förgylla livet (det egna och andras) på. För den kan bli ganska piss faktiskt, av just de skäl som du nämner. Vågar man säga det i Fotosidans forum?

Fast även om man inte kan förändra verkligheten så kan man ifrågasätta den och undra om man verkligen vill spä på utvecklingen (den tekniska och därmed den miljömässiga) genom sin egen konsumtion. Det har inte bara med viljan att lära sig att göra för den har jag hittills haft. Hittills har jag tyckt det var värt det.

För min del kan vi avsluta denna tråd. Jag förstår att jag har svurit i kyrkan i mångas ögon. Fast fortsätt gärna om ni vill så klart.