Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-30, 01:07
Daniel Papic

Den uppgiften är ju lite ”delikat”....& vi har väl alla våra egna lösningar. Men jag är benägen att stämma in med ”fotobollfoto” här ovan; att hålla kameran i händerna.
Själv har jag haft primärt älg som huvudintresse under drygt 25 år. Just det djuret är också skyggt & absolut på sin vakt. Och delar nog sina vässade sinnen med flera skygga djur; luktsinnet först, hörsel sedan, synen på tredje....för ca 15 år sen började jag mer att röra mig till fots men insåg snart att totalt maximalt förberedelse är enda chansen för att fånga bilder. Vindriktning hamnar ju då på första plats. Men du kan så klart ha helt andra förutsättningar/djur/terränger. Annat jag tänker är att jag också insett att jag MÅSTE kunna ha uppsikt på djuret under tiden jag förflyttar mig. I mitt fall skulle jag absolut inte kunna se ens den stora älgen i markläge. De gångerna jag hamnar långt ner på marken är om jag först upptäckt ett djur & tillfälligt behöver gömma mig, kanske har jag trampat på en gren innan & har turen att djuret till sist ”glömmer” ljudet & blir kvar. Gillar inte att snacka ”plåtat älgar i 25 år”....men du kan veta att det trots den långa tiden blivit extremt få vettiga bilder. De allra flesta lägen har jag skrämt bort pga ljud, rörelser, strul, myggan jag var tvungen att vifta bort från pannan. Ev. gör jag något onödigt svårt....eller är min prio på att använda långa brännvidder nåt som försvårat. Numera har jag halverat brännvidden & får nog lite mer plåtat/tillfälle; jag använder just 300, men ditt PF är ju fenomenalt mkt bättre att hantera! Det valet tycker jag är perfa. Dock hade jag strävat efter att göra mer jobb först - bevaka, vara knäpp tyst, rätt vindriktning, sedan gå på smyg med kameran så redo som bara är möjligt. (Jag har nog svårt att fatta mig kort....) Är det nåt specifikt djur du siktar på?