Annons

Objektiv till porträtt

Mavidyz

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon EOS 450D och har planer på att köpa ett nytt objektiv till den. Just nu har jag kitobjektivet som jag fick med till den och jag tycker det är väldigt dåligt.
Någon som har något förslag på ett bra objektiv som inte kostar allt för mkt? Jag är mest ute efter att fotografera porträtt men även lite natur.
 

Walle

Aktiv medlem
50/1.8 är så billig, så den köper man också, oavsett vad man köper i övrigt ;) Helt allvarligt så är det Canons utan tvekan mest prisvärda objektiv. För ca en tusing får du skärpa helt i klass med Canons allra bästa objektiv. Objektivet är uselt rent mekaniskt, men vad gör det när det är så billigt? Dessutom är brännvidden perfekt för porträtt på crop-sensor! :)
 

Mavidyz

Avslutat medlemskap
50/1.8 är så billig, så den köper man också, oavsett vad man köper i övrigt ;) Helt allvarligt så är det Canons utan tvekan mest prisvärda objektiv. För ca en tusing får du skärpa helt i klass med Canons allra bästa objektiv. Objektivet är uselt rent mekaniskt, men vad gör det när det är så billigt? Dessutom är brännvidden perfekt för porträtt på crop-sensor! :)

Hade jag haft pengar hade jag kunnat köpa det också, men jag är för tillfället arbetslös så jag köper nog bara ett :p
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon EOS 450D och har planer på att köpa ett nytt objektiv till den. Just nu har jag kitobjektivet som jag fick med till den och jag tycker det är väldigt dåligt.
Någon som har något förslag på ett bra objektiv som inte kostar allt för mkt? Jag är mest ute efter att fotografera porträtt men även lite natur.
Vad vill du ha för sorts objektiv? En väldigt bra optik för porträtt är ju annars Canon EF 85mm 1,8 som är väldigt skarpt. Det brukar kosta runt 3500:- begagnat.
Det är bra om du säger en ungefärlig prisnivå vad du vill betala.
 
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Jag vill nog inte ha ett fast objektiv :/
Varför inte? Fast optik är nästan alltid bättre än zoomoptik iaf i samma prisklass och när det gäller så statiskt foto som porträtt är det än mer märkligt att vägra att använda fast optik...

EF 50 f/1.8 (välkänt, smäckigt med skarp, billigt och bra)
EF 50 f/1.4 (Bättre än 1.8, men inte riktigt prisvärd)
Sigma EX 50/1,4 DG HSM (ojämn kvallite - MÅSTE testat innan köp)
EF 85 f/1.8USM (Lika bra som sitt goda rykte)
EF 100 f/2USM (klart underskattat - rekomenderas)
Sigma 70mm f/2.8 Macro (Lätt underskattat - mycket bra)
Tamron AF SP 90/2,8 Di (lika bra som sitt goda rykte)

Är väl de mest uppenbara alternativen för under omkring 5000 så länge du kör APS-C och Canon.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
50/1.8 är så billig, så den köper man också, oavsett vad man köper i övrigt ;) Helt allvarligt så är det Canons utan tvekan mest prisvärda objektiv. För ca en tusing får du skärpa helt i klass med Canons allra bästa objektiv. Objektivet är uselt rent mekaniskt, men vad gör det när det är så billigt? Dessutom är brännvidden perfekt för porträtt på crop-sensor! :)
Jag håller med. Det borde vara obligatoriskt för Canon-fotografer att införskaffa detta objektiv.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag tycker att alla "kitlådor" skall innehålla ett 50mm/1,8 istället för en medioker zoom. Det skulle ge rättvisa åt alla olika kamerahus!
 

Mavidyz

Avslutat medlemskap
Vad vill du ha för sorts objektiv? En väldigt bra optik för porträtt är ju annars Canon EF 85mm 1,8 som är väldigt skarpt. Det brukar kosta runt 3500:- begagnat.
Det är bra om du säger en ungefärlig prisnivå vad du vill betala.

Jag vill nog ha ett zoomobjektiv då jag inte bara ska ta porträttfoto. Priset bör nog ligga runt ca 4000kr
 

Mavidyz

Avslutat medlemskap
Varför inte? Fast optik är nästan alltid bättre än zoomoptik iaf i samma prisklass och när det gäller så statiskt foto som porträtt är det än mer märkligt att vägra att använda fast optik...

EF 50 f/1.8 (välkänt, smäckigt med skarp, billigt och bra)
EF 50 f/1.4 (Bättre än 1.8, men inte riktigt prisvärd)
Sigma EX 50/1,4 DG HSM (ojämn kvallite - MÅSTE testat innan köp)
EF 85 f/1.8USM (Lika bra som sitt goda rykte)
EF 100 f/2USM (klart underskattat - rekomenderas)
Sigma 70mm f/2.8 Macro (Lätt underskattat - mycket bra)
Tamron AF SP 90/2,8 Di (lika bra som sitt goda rykte)

Är väl de mest uppenbara alternativen för under omkring 5000 så länge du kör APS-C och Canon.

Jag ska inte bara använda objektivet till porträtt, men till största del. Jag har dock funderat på EF 85 f/1.8USM
 

Minita

Aktiv medlem
Varför inte Canons 60 mm:s macro optik? På en crop kamera, så är det ett utmärkt porträtt objektiv. Som bonus har du ett utmärkt objektiv till att fotografera större insekter och blommor eller andra mindre detaljer.

Jag tycker att detta är ett bättre val än att satsa på Canons 85:a och nu pratar vi ganska mycket pengar.
 

zoomzoom

Aktiv medlem
Om man inte sett resultatet med ett fast objektiv så kan jag tänka mig att det finns en viss tröskel att komma över innan man köper ett fast istället för en zoom. Jag satt just och gick igenom mina bästa bilder och det slår mig direkt att uppskattningsvis 8 av 10 bilder är tagna med ett fast 50mm objektiv. Svårslagen skärpa i dessa i kombination med behagligt skärpedjup.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag tycker 85'an är lite för lång för "generella" porträttbilder, på en kamera med crop-sensor. På crop-kamera motsvarar 50mm ca 85mm på FF.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Om du tvunget vill ha en zoom och den bara får kosta ca 4000:- så köp en 28-75mm/2,8 från Tamron. Svårslaget i den prisklassen. Bra alround och ett bra komplement till vad du redan har, dessutom jäkligt bra tilll porträttbilder.
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Jag vill nog ha ett zoomobjektiv då jag inte bara ska ta porträttfoto. Priset bör nog ligga runt ca 4000kr
Har använt Tamron AF SP 28-75/2,8 och varit nöjd både på 350D och 40D.
Annars är min favorit för porträtt min Canon 200/2.8 II, då slipper man var "in your face" på porträttobjektet. Fast den är ju fast och inte den billigaste gluggen.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag håller med Max om Tamrons 28-75/2.8 Xr Di o.s.v, det är troligen ett av de mest prisvärda zoomarna i den prisklassen!
 
ANNONS