Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har en Canon 1000D med ett 18-55mm objektiv. Fotar (Försöker) väldigt mycket macro, och jag känner att jag vill ha ett 1:1 macro objektiv som är skarpt, är mycket ljuskänslig (Så att jag kan fotografera i lite ljus) och har kort närgräns så att man kommer väldigt nära. T.ex. kunna fotografera snöflingor och faktiskt se hur den ser ut.

Är det någon som har tips på ett objektiv som passar mig för ca 5000:-? Gärna mindre ;)

Mvh,
Jonatan
 

and30ers

Aktiv medlem
Alla fasta makroobjektiv är skarpa, några är djävligt skarpa. EF-S 60, Sigma 70 och Tamron 90 är tre synnerligen skarpa makron, alla med f/2.8 och till ungefär samma pris nypris under 5K. Beg kostar 30% mindre än nytt.

Ännu ljusstarkare f/2 makron finns i Tamron 60 och Zeiss 100, där zeissen är "aningen" dyrare. Vem vet, den kanske till och med är bättre också.

Tänk på att skärpedjupet blir obefintligt om du kör makro och f/2. Med 60mm brännvidd, f/2 och närgränsen 20cm har du ett skärpedjup på +/-0,3mm! Du får snarare räkna med att blända ner till f/8 eller mer, där du får ett skärpedjup på +/-1,2mm.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Sigma EX 70/2.8 har jag själv och är riktigt nöjd med detta objektiv. Skärpan är helt grym och känslan i objektivet gillar jag också.
Andra makroobjektiv som är värda att ta en titt på är Sigma EX 105/2.8, som också är bra fast med en längre brännvidd. Även Tamron 90/2.8 verkar helt schysst! Alla dessa 3 kostar under 5000kr nya.
Ett tips är att åka till en affär och klämma lite på de olika objektiven så att du får känna på dem innan du köper något.
 

johanlind

Aktiv medlem
Mitt bästa tips är att du kollar igenom de alternativ som finns i din prisklass och sedan antingen genom Fotosidans recensioner av objektiv eller bildsök ser om de bilder du ser tagna med de olika objektiven verkar tillfredställande. Är det något du är extra intresserad av är det bara att googla på det så kommer du finna fler test (inklusive högupplösta bilder) än du hinner läsa på en dag :)

Glöm inte heller begagnatutbudet, det här är till exempel ett objektiv i din prisklass som har mycket bra rykte och ger knivskarpa bilder, samt passar bra för porträtt!

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=117957

Lycka till!
/johan
 

johanlind

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla bra svar! Om det är längre bränvidd, kommer man närmare motivet då?
Nix. Rent praktiskt är det precis tvärtom, med en längre brännvid så kan du uppnå samma förstoring som med en kortare brännvik vid ett större avstånd till motivet.

Ifall du till exempel är intresserad av att fota insekter som är av det lättskrämda slaget är det kanon med längre brännvidd. Att fota blyga baggar med ett 50 mm macro kan därför vara besvärligt.

Vill du ha toppklass är t ex detta något att slå till på!

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=118029
Med reservation för att jag så klart inte har någon aning om kvaliten e.d. på just objektivet i den här annonsen. Bara som ett exempel :) Det är sådan omsättning på begagnatmarknaden här på FS så har du tid att vänta lite så kommer du hitta det du vill, givet att det inte är ett särdeles ovanligt objektiv.

Lycka till!
/johan

EDIT: La till reservation då jag inte kan ta ansvar för någon annans annons.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mitt förslag är att testa ett makro i butik och se 1) arbetsavstånd som du vill ha (med 100mm makro kommer du dubbelt såp långt bort för samma förstoring som med 50mm t ex) 2) Räcker 1:1 för det du vill fota? Snöflingor, om de inte är vaäldigt stora kommer inte att bli så stora vid 1:1. Då finns två alternativ: a) mellanringar som ger mer förstoring med kortare brännvidder för varje mm av mellanring eller b) Ett specialmakro MP-E 65mm. Detta ger 1-5X förstoring men saknar AF och är ljussvagt. Det fungerar inte ens att använda vid icke makro fokusavstånd. Men det ger upp till 5X förstoring. Detta är ett specialobjektiv men kostar en bra bit under 10.000:- (kommer ej ihåg xakt pris). Som sagt kolla om 1:1 räcker. Kan du nöja dig med bl 2,8 finns det mycket att välja på, vill du ha bl 2,0 finns bara Tamron 60/2,0 och Zeiss 50/2,0 och 100/2,0. Åtminstone 50:an går bara utan mellanring till 1:2 osäker på 100mm.
 

and30ers

Aktiv medlem
Så om jag har kortare brännvidd så kommer jag närmare?

Mvh,
Jonatan
Förstoring 1:1 innebär att du (vid objektivets närgräns, kortaste fokusavstånd) får ett utsnitt av verkligheten som är lika stort som din sensor = 22x15mm, ovsett objektivets brännvidd.

Med 60mm objektiv är då ditt motiv på 20cm avstånd från sensorn i kameran.
Med 100mm objektiv är ditt motiv 31cm från sensorn.
Med 180mm objektiv är ditt motiv 48cm från sensorn.

Du kan alltså plåta lika små saker men med olika avstånd från saken.
Med längre brännvidd kommer DU längre bort från motivet, men det ser lika stort ut på bild som om du stått närmre med ett kortare objektiv.

Kolla närgränsen i produktbeskrivningen på respektive 1:1 makro. Alla förstorar lika mycket, men på olika "arbetsavstånd".
 
ANNONS