Annons

Hur prissätter ni bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hur mycket skulle du själv vilja betala för att någon skulle fotografera ditt bröllop om du skulle gifta dig - 10000 kr, 15000 kr, 20000 kr eller mer? Motivera!
Helst skulle jag vilja betala ingenting för allt jag vill ha, men det är tyvärr inte så vanligt att jag får något till det pris jag vill betala och då får jag betala vad det kostar.
Men lite håller jag med dig, mina priser är måttliga och hålls nere av att jag inte inkluderar dyra album i mina paket utan bara bilder på papper och i digital form. Om jag skulle inkludera ett album som kostar 1000:- i material och sedan tar flera timmar att sätta ihop så skulle det naturligtvis fördyra.
 

snap01

Aktiv medlem
med digital kamerans intåg så mångdubblades bröllops branchen utav frilansare. Som har det lite enklare eftersom dom har ett annat jobb vid sidan av som ger dom brödfödan för dagen. På den analoga tiden så var det betydligt mindre eftersom film/framkallning kostade en del. Det är betydligt vanligare bland frilansare med alla bilder högupplösta på skiva för en billig peng än från etablerade bröllopsfotografer.

Varför kan man man undra? Enkelt att bara ge en skiva slippa göra inköp av album etc. Så att hitta låga priser idag är enkelt om man undviker etablerade bröllopsfotografer som har oförskämdheten att vilja ta betalt för sitt jobb.
Frilansare som har ett annat jobb vid sidan av än bröllop kan hålla andra priser beror nog på flera orsaker.
 

Liax

Aktiv medlem
med digital kamerans intåg så mångdubblades bröllops branchen utav frilansare. Som har det lite enklare eftersom dom har ett annat jobb vid sidan av som ger dom brödfödan för dagen. På den analoga tiden så var det betydligt mindre eftersom film/framkallning kostade en del. Det är betydligt vanligare bland frilansare med alla bilder högupplösta på skiva för en billig peng än från etablerade bröllopsfotografer.

Varför kan man man undra? Enkelt att bara ge en skiva slippa göra inköp av album etc. Så att hitta låga priser idag är enkelt om man undviker etablerade bröllopsfotografer som har oförskämdheten att vilja ta betalt för sitt jobb.
Frilansare som har ett annat jobb vid sidan av än bröllop kan hålla andra priser beror nog på flera orsaker.
Det är väl så att fotosvängen har förändrats något oerhört de senaste tio åren. Jag tror den utvecklingen är omöjlig att ändra på.

Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Det gör att jag kan lägga mig lägre i pris eftersom fotograferandet är en extrainkomst för mig som jag egentligen inte behöver för min överlevnad. Jag kan till och med konkurrera ut heltidsfotografer med ett lägre pris – vilket jag mer än gärna gör.

Vart vill jag då komma med ett så provocerande uttalande? Jo, om man ska vara riktigt cynisk och krass så tror jag att färre och färre nkommer att kunna försörja sig enbart på fotograferandet. Istället kommer fler fotografer att jobba som jag. Och om du inte har det som krävs, då kommer du att försvinna.

Visst, det kommer alltid att finnas exceptionellt duktiga och driftiga fotografer med tydlig stil och en unik nisch som kan etablera sig och till och med tjäna stora pengar på sitt fotograferande. Men de kommer att vara lätträknade.

Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
 

Popcorn

Aktiv medlem
Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Det gör att jag kan lägga mig lägre i pris eftersom fotograferandet är en extrainkomst för mig som jag egentligen inte behöver för min överlevnad. Jag kan till och med konkurrera ut heltidsfotografer med ett lägre pris – vilket jag mer än gärna gör.
Jag känner igen det du skriver från andra för det är en väldigt vanlig inställning, vilket jag tycker är intressant.

Jag är heltidsfotograf nu på sommaren men det gäller inte under hela året och det är första sommaren jag gör så och tar tjänstledigt från mitt andra heltidsjobb under ett antal månader. Tidigare har jag haft fotograferingen vid sidan av, precis som du, men faktum är att jag tänker helt annorlunda.

Det jag har absolut sämst tillgång av är tid.

När jag fotograferade tidigare gjorde jag det på bekostnad av familj, vänner och fritid och utifrån omfattningen av min verksamhet kan enkelt ses att jag har extremt lite fritid kvar efter dels ett heltidsarbete, dels fotograferandet. Varför ska jag värdera ned den för fotografering tillgängliga tiden och ta sämre betalt för de sista resterna av fritid? Nej, jag ser det tvärtom. Jag har tidigare inte behövt en fotoinkomst för att för försörja mig och jag har därför inte behövt sälja mig till högstbjudande utan har kunna våga ta betalt så det täcker en skälig nivå. Dvs, jag har inte behövt vara rädd för att inte få några bokningar.

Visst, jag fullkomligen älskar det jag gör men det är inte heller ett skäl att lägga sig lågt i pris. Tror ni att det i andra yrkesgrupper förekommer argument som att "jag trivs ju sååå bra på jobbet att jag inte behöver få någon lön egentligen"? Är det bara de som vantrivs lite lätt på sina jobb som bör kunna överleva med en medelsvenssoninkomst av de tjänster man utför åt vilt främmande människor?

Jag inser att alla inte tänker som jag, men ville dela min syn på det.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Finns faktiskt fler sätt att tänka när det gäller prissättning:

1. Introduktionspriser för att etablera sig och skaffa portfolio samt rykte
2. Bildkvalitén är sämre.
3. Utrustning är inte tillräcklig för att kunna motivera högre priser
4. Antal timmar nedlagt tid är väsentligt mindre (särskilt efter själva fotograferandet)
5. Slutprodukten, dvs DVD, förstoringar, bildspel, bok, presentation etc är av lägre kvalité eller mindre.

Gillar dock skarpt Lindas syn på saken!

/Stefan
 

Indy

Aktiv medlem
Det är väl så att fotosvängen har förändrats något oerhört de senaste tio åren. Jag tror den utvecklingen är omöjlig att ändra på.

Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Det gör att jag kan lägga mig lägre i pris eftersom fotograferandet är en extrainkomst för mig som jag egentligen inte behöver för min överlevnad. Jag kan till och med konkurrera ut heltidsfotografer med ett lägre pris – vilket jag mer än gärna gör.

Vart vill jag då komma med ett så provocerande uttalande? Jo, om man ska vara riktigt cynisk och krass så tror jag att färre och färre nkommer att kunna försörja sig enbart på fotograferandet. Istället kommer fler fotografer att jobba som jag. Och om du inte har det som krävs, då kommer du att försvinna.

Visst, det kommer alltid att finnas exceptionellt duktiga och driftiga fotografer med tydlig stil och en unik nisch som kan etablera sig och till och med tjäna stora pengar på sitt fotograferande. Men de kommer att vara lätträknade.

Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
Ja du Joakim. Ditt slutrsunemang tror jag nog stämmer och det tackvare vad du skriver i början. Men detta är som dina rader klart uttrycker konkurens på olika vilkor. Nu vet jag inte vad du tjänar din lön på för arbete? Jag tjänar min som fotograf. Nu har jag en del större fasta kunder men om det skulle börja sina att de t.e.x föredrar dina billiga tjänster så kanske jag kan gå in och jobba där du är? Du kanske kan hälsa din chef att jag gör jobbet mycket billiggare än du+ Vi kanske kan fixa till lite med skatt sociala försäkringar o.s.v. Men kanske är det så att du har ett sådant "kvallifiserat" arbete så bara du kan utföra det? Men till priset ni kan få mig så kanske man kan tänka sig sänka nivån något? Sedan kan ju du börja fota på heltid t.e.x.
Funderar Lasse
 

snap01

Aktiv medlem
Det är väl så att fotosvängen har förändrats något oerhört de senaste tio åren. Jag tror den utvecklingen är omöjlig att ändra på.

Själv har jag en fast heltidsanställning. Utöver det frilansar jag ibland, säljer en hel del arkivbilder och så tar jag bröllopsbilder emellanåt.

Det gör att jag kan lägga mig lägre i pris eftersom fotograferandet är en extrainkomst för mig som jag egentligen inte behöver för min överlevnad. Jag kan till och med konkurrera ut heltidsfotografer med ett lägre pris – vilket jag mer än gärna gör.

Vart vill jag då komma med ett så provocerande uttalande? Jo, om man ska vara riktigt cynisk och krass så tror jag att färre och färre nkommer att kunna försörja sig enbart på fotograferandet. Istället kommer fler fotografer att jobba som jag. Och om du inte har det som krävs, då kommer du att försvinna.

Visst, det kommer alltid att finnas exceptionellt duktiga och driftiga fotografer med tydlig stil och en unik nisch som kan etablera sig och till och med tjäna stora pengar på sitt fotograferande. Men de kommer att vara lätträknade.

Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
Du konkurrerar inte ut heltidsfotografer du säljer dig för låga priser. Är du tillräckligt duktig får du bättre betalt.
Är du tillräckligt duktig kommer du kunna leva på bara fotograferingen bara du inte säljer dig för billigt. För många år sedan så körde jag ett fast jobb o började med resefoto som extra jobb gjorde jobb för tidningar, resebolag etc. Men sedan så började det gå för bra så att jag fick välja mellan mitt chefs jobb eller fotografering på heltid. Jag valde fotot eftersom jag tror att ska man vara lycklig,nöjd ska man jobba med det man tycker om.
Visst frilansåren var ok rätt mycket (extra pengar) men som sagt var jag var aldrig ledig. Nu som fotograf så har det gått rakt upp varje år så jag är inte speciellt mycket ledig nu heller men jag jobbar med det jag brinner för och det är värt en del.
Jag har kört racet med billiga bröllopspriser när jag hade ett annat jobb vid sidan av till lägre pris o det året tackade jag nej till många bröllop eftersom jag vart fullbokad. Men nu tar jag betalt för vad jag kan o får mindre bröllop men ungefär samma intäckter på bröllop men betydligt högre summa per arbetad timme.
Att sälja sig billigt kan alla men att ta betalt så att du kan leva som fotograf det kan inte alla göra. För det krävs mer än låga priser.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Du konkurrerar inte ut heltidsfotografer du säljer dig för låga priser. Är du tillräckligt duktig får du bättre betalt.
...
.
Vore intressant med en förklaring från dig varför allt färre av SFF:s medlemmmar kan leva enbart på fotograferingen!?

Självklart har digitaliseringen, och intåget av frilansare, som har fotograferandet som "extraknäck" betydelse för detta.
 

snap01

Aktiv medlem
Vore intressant med en förklaring från dig varför allt färre av SFF:s medlemmmar kan leva enbart på fotograferingen!?

Självklart har digitaliseringen, och intåget av frilansare, som har fotograferandet som "extraknäck" betydelse för detta.
Självfallet har frilansare slagit hårt på vissa områden. Jag har hört från revisorn att många fotografer backar i omsättning med det gör inte jag. Jag har kollegor som tex kör taxi för att dryga ut sämre månader. Det är en tuff marknad att vara fotograf men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc. Det borde ligga i allas intresse att ta skäligt betalt o inte dumpa pris bara för att brödfödan kommer från ett annat arbete.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Därmed kommer också priset för ”vanliga” bilder att bli betydligt lägre. Exempelvis bröllopsbilder av standardtyp, bildbyråbilder, naturfoto, osv.
... och kvaliteten kommer att sjunka. Även det är oundvikligt, och en naturlig del av utvecklingen.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Självfallet har frilansare slagit hårt på vissa områden. Jag har hört från revisorn att många fotografer backar i omsättning med det gör inte jag. Jag har kollegor som tex kör taxi för att dryga ut sämre månader. Det är en tuff marknad att vara fotograf men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc. Det borde ligga i allas intresse att ta skäligt betalt o inte dumpa pris bara för att brödfödan kommer från ett annat arbete.
Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Så är det inte så konstigt att du inte backar i omsättning.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.

Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.

Jag tror inte att utvecklingen går att stoppa.
Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
 

Olsin

Aktiv medlem
Jag blir lite förvånad över att det enda konkurrensmedlet som verkar finnas i fotografbranschen är kostnad. De andra konkurrensmedlen som finns i alla andra branscher verkar vara som bortblåsta. Om marknaden enbart efterfrågade det som är billigast så skulle vi endast har resturanger med namnet Mc Donalds, bilar av märket Kia, livsmedelsbutiker med namnet Lidl osv. Hur kommer det sig att tillgänglighet, leveranstid, kontinuitet och kvalitet inte finns i fotografernas ordförråd?
 

Liax

Aktiv medlem
Till er som besvarat mitt förra inlägg vill jag förtydliga att jag inte alls ligger särskilt lågt i pris. Jag följer så långt jag kan fotobranschens generella nivåer, BLF:s prislista bland annat.

Däremot kan jag lägga mig någon hundralapp (eller tusenlapp om det är en stor beställning) under vad en etablerad fotograf tar, och därmed sälja en bild eller få ett fotojobb.

Jag vet att detta är provocerande, men som jag skrev innan så tror jag det är framtiden när det kommer till att ta ”byråbilder” på spekulation och att göra enklare fotojobb, bröllop à la standard 1A, och så vidare. Jag spelar också med 100 procent öppna kort. Kunden vet alltid mitt utgångsläge.

Om du ska lyckas som fotograf och kunna ta ordentligt betalt måste du kunna erbjuda något mer. Antingen att du har otroligt mycket högre kvalitet i det du presterar, att du hittar en egen nisch eller utvecklar ett mycket personligt budskap. Eller något annat som gör det värt för kunden att betala för det just du erbjuder.

När det gäller ditt svar Linda så tycker jag att du har klara poänger som jag absolut delar. Jag har liksom du märkt av att tiden är den största bristvaran och det som är svårast att få ihop om man tar på sig för mycket fotojobb.

Därför gäller det att hitta en balans. Själv älskar jag att fotografera, för mig är det en kul fritidssysselsättning som jag finner avkopplande och stimulerande. En del spelar golf – jag fotograferar. Om jag under tiden kan ta bilder som sedan går att tjäna pengar på så är det helt okej för mig.
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Så är det inte så konstigt att du inte backar i omsättning.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.

Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.

Jag tror inte att utvecklingen går att stoppa.
Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
Jag dumpar inga priser. Vad har du fått det i från? Tvärtom jag önskar att alla ska ta skäligt betalt så fotografer kan leva på det dom gör. Om dom inte kan leva på det vill fotografera så kan det bero på flera orsaker bla konkurrans nivån. Att det kanske finns mer fotografer än efterfrågan o då klarar sig oftast bara dom bästa.
På vilket sätt bidrar jag till att omsättningen backar för dom andra? Jag är yrkesfotograf lever enbart på intäckter från foto o jag dumpar inga priser.
 

snap01

Aktiv medlem
En hög omsättning utan vinst är inget jag skulle rekommendera och jag tror inte att din revisor skulle rekommendera det heller.
jag har inte diskuterat hög eller låg omsättning utan nämde bara att revisorn sa att många fotografer backar i omsättning. Jag vet att foto branschen är stenhård så jag håller mina kostnader så låga som möjligt för att kunna klara mig under tuffare perioder.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Så är det inte så konstigt att du inte backar i omsättning.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.

Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.

Jag tror inte att utvecklingen går att stoppa.
Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
Priser sätts efter marknaden.
Konkurrens bidrar oftast till priskrig och nytänkande samt utveckling.

Vad är skäligt för för ett porträttfoto och bör man ta mer betalt eftersom det är bröllop?
Frisörer lägger på flera hundra för bröllopsfrisyr fast festfrisy är precis samma sak.

Jag har en kollega som fotograferar i studio där de tar mer betalt för ett brudpar. Jag frågade varför och han sa att det kräver mer av honom. Jag frågade om det tog längre tid och han svarade "NEJ". Så varför frågade jag honom och han rycker på axlarba och svarar: "För att jag kan!"
Jag frågade även varför han tar mer betalt för porträttfoton för två personer än för en. Han svara att det kräver mer för att måste dirigera 2 personer istället för en. Jaha. Hur lång tid mer? Tja.... 5-10 min effektiv tid!!!


Jag är inte emot att tjäna pengar på bröllop och det är dyrt att anlita bröllopsfotografer för de tar mer och de som nischat sig tar mer betalt eftersom de har färre uppdrag än en studiofotograf. Dvs de har högre timpenning än normalfotografer.
Fotografer på en tidning får heller inte så mycket. Trots det har de säkerligen utbildning bakom sig, men de jobbar dagtid 08-17 som en Svensson.

Jag är FÖR de som inte har råd med stora bröllop med alla deras vänner och får nöja sig med inre kretsen. Varför ska de lida att de inte får fina bröllopsbilder? Ska de lägga 15.000 kr en halvdagsfotografering och 5000 kr att bjuda sin familj på middag? Låter orimligt.

Låt de frilansare som har lägre prissättning ta dessa jobb för jag lovar att de som anlitar de nischade fotograferna inte tänker så mycket på den pengen. Och lär heller inte ta kunder från de "riktiga" fotograferna. Frilansarna som ni nämner fyller ut hålen och ger de som inte annars haft råd en möjlighet till ett alternativt val.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag blir lite förvånad över att det enda konkurrensmedlet som verkar finnas i fotografbranschen är kostnad. De andra konkurrensmedlen som finns i alla andra branscher verkar vara som bortblåsta. Om marknaden enbart efterfrågade det som är billigast så skulle vi endast har resturanger med namnet Mc Donalds, bilar av märket Kia, livsmedelsbutiker med namnet Lidl osv. Hur kommer det sig att tillgänglighet, leveranstid, kontinuitet och kvalitet inte finns i fotografernas ordförråd?
Inte alls sant. De flesta kunder frågar efter erfarenhet, utrustning, vad som ingår och det allra viktigaste: De vill se mer av min portfolio. Även när jag rekommenderar min kollega att ta fotojobben jag inte kan ta så det första de frågar efter är portfolion.-.... Precis som när en modell söker jobb.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Eftersom du kan, och defacto, dumpar priserna på marknaden.
Så är det inte så konstigt att du inte backar i omsättning.
Men du "bidrar" ju i högsta grad till att omsättningen backar för andra, och att det blir allt svårare att leva på enbart fotografering.

Något som redan gått så långt att en del mycket duktiga fotografer inte kan leva enbart på sin fotografering. Så du får gärna utveckla vad du menar med:
men är man tillräckligt duktig så kan man säkert klara konkurrans även från frilansare etc.

Jag tror inte att utvecklingen går att stoppa.
Men jag anser att många frilansare, som frilansar som "extraknäck" borde tänka till ordenligt på sin prissättning, inte minst för sin egen skull.
varför en del lyckas o inte det får du nog lista ut själv. Det finns alltid dom som det går bra för oavsett bransch. Om du tex kollar på konstnärer dom har det ännu tuffare. Många av dom lever på stimpendier etc. Ibland räcker det inte bara att vara mycket duktig fotograf du måste få in foten på rätt ställe, rätt tidpunkt o kunna förvalta det på ett bra sätt. Lever du bara på foto eller har du det som extra knäck?
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag blir lite förvånad över att det enda konkurrensmedlet som verkar finnas i fotografbranschen är kostnad. De andra konkurrensmedlen som finns i alla andra branscher verkar vara som bortblåsta. Om marknaden enbart efterfrågade det som är billigast så skulle vi endast har resturanger med namnet Mc Donalds, bilar av märket Kia, livsmedelsbutiker med namnet Lidl osv. Hur kommer det sig att tillgänglighet, leveranstid, kontinuitet och kvalitet inte finns i fotografernas ordförråd?
Det handlar inte om fotograferna utan om beställarkompetensen, alltså kunderna. Förmågan att bedöma kvalitet kontra pris är det som avgör. Varje bröllops utgångspunkt är att det ska vara det enda man har. Därför är det sannolikt att de flesta som är missnöjda med sin fotograf aldrig får chansen att anlita en ny. Valet av fotograf handlar väldigt mycket om vem man anser är tillräckligt bra. Och vad innebär det? Jo, att den som beställer avgör vad som är tillräckligt bra. Hur kommer beställaren fram till det? Jo, genom sin egen kunskap. Ju mer man vet desto större kvalitetskrav - och tvärtom ...

Det här fenomenet är långt ifrån unikt för fotografer. Du kan hitta det här i väldigt många branscher. Mer än en fackbutik har tvingats lägga ner därför att webbshopar och stora kedjor dumpat priserna.
 
ANNONS