Annons

analog kamera

mapem

Aktiv medlem
Vad jag tyckte var kul var att plåta i befintligt ljus. Och det var ju ofta dåligt, och jag var tvungen att underexponera rejält och sen pressa filmen genom varm soppa och längre framkallningstid. Då måste man ju göra det själv. Det var spännande vid varje framkallning att se hur grynig Tri-X-filmen skulle bli denna gång, när jag öppnade dosan och tittade!

Sen kom de underbara långa nätterna i fotoklubbens mörkrum (som jag hade turen att bo ovanpå) och senare i det mörkrum på KTH jag hade tillgång till. Genom att på detta sätt låna utrustning fick jag tillgång till professionella förstoringsapparater och torktrummor. Det var ju helt fantastiskt. Jag blev så bortskämd att jag inte kunde tänka mig att jobba med enklare grejor, och hade dessutom inte plats.

Men analogfotografering är en underbar hobby som kan utvecklas till stort konstnärsskap för den som har talang, tid och tålamod.

En annan nostalgisk ihågkomst: I dag diskuterar teknikfreaksen olika sensorer, kamerornas snabbhet, upplösning, FF eller APS, spegellöst eller inte, med mera med mera. Det var likadant på analogtiden. Jag minns ändlösa diskussioner om vilken framkallare som var bäst, vilket papper man skulle välja, om Nikon var bättre än Canon (ja redan då!) eller om det var Pentax eller Olympus rentav. Fast riktiga fotografer skulle ju ha en Bladare, eller möjligen Leica. Foto har alltid varit en tekniksport.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det finns massvis av suveräna gamla analogkameror. Själv gillar jag Nikons FM, FE, FE2 etc. mycket men tyvärr dras de och allför många av dem med en rejäl nackdel - blästrad mattskiva.
Minolta började på tidigt 80-tal med prismaskivor som är otroligt mycket ljusstarkare och klarare, och konkurrenterna följde snabbt efter. Tyvärr har ganska få kameror utan motorframmatning såna skivor. Vet att Minoltas XD5, XD7, XGM mfl. har dem.
 

virvar

Aktiv medlem
Vissa lär sig bättre av och vill lära sig av analog fotografi. Man kan ha en känsla av bilden och lära sig mer av att behärska "prosessen" av detta.
Det framkom ett forskningsresultat häromdagen att folk inte kommer ihåg vad de läst i elektroniska böcker på ipad och dylika tabletter lika väl jämfört med en vanlig bok (nåt med fonter att göra), jag känner att något lika gäller (iaf för vissa personer) för fotografi också.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Nja, kanske inte alla ser resultatet som det viktigaste utan vägen dit? Att fotografera med en modern digitalkamera är inte speciellt upphetsande. Den har oftast en utmärkt ljusmätare så de flesta bilderna blir bra exponerade och det lilla som är fel kan korrigeras i PS. AF är ursnabb och prickar det du pekar på.
Att t.ex. fotografera med 6x6 kamera kräver noggrannhet i varje steg. Ljusmätning, val av bländare och tid, skärpeinställning. Därefter kommer framkallning och bearbetning i labbet.

När du fixat alla stegen själv känner du dig mycket nöjdare än när kameran har fixat allt sitt i full-auto.

Lite som att snickra själv istället för att anlita en hantverkare. Det tar längre tid och kanske inte alltid blir lika bra som när hantverkaren anlitats.
 
Senast redigerad av en moderator:

Melker Humala

Aktiv medlem
Men autoreflex T upp till åtminstone T3 går på 1.35V Kvicksilverbatterier som är förbjudna idag. Lösningar med hörapparat-batterier mm fungerar men har man möjlighet så kan det vara idé att skaffa en kamera som använder batterier som går att få tag på.

M
 

Ragny

Ny medlem
Tack för alla tips, nu är jag lite klokare än jag var förut.

Jag tror att jag kanske var lite otydlig i något inlägg, det är inte bara det att jag vill lära mig analogt fotografi, utan även arbetet efteråt, i mörkrummet. Tycker att det är mycket spännande med själva kemin. Överhuvudtaget att behärska gamla tekniker. Har tänkt mig att så småningom bygga en egen lådkamera och kunna framkalla bilder från en sådan.

För mig känns det lite mer exklusivt att ha en rulle eller två med 12 bilder, än att komma hem med ett par hundra och gå igenom i datorn. Båda sätten kräver förstås eftertanke och tålamod.
Jag är dessutom glad att slippa datorn. Det är väldigt utmanande att utföra hela processen själv, utan intelligentare hjälp än kameran och det egna huvudet. Jag ser definitivt ett värde i det, även om resultatet blir av blandad kvalitet.
 

mapem

Aktiv medlem
Jag tycker du har en fantastiskt härlig attityd till fotograferandet, eller fotokonsten kanske man ska säga. Lycka till med din nya spännande hobby!

Det känns lockande att plocka fram min gamla Olympus och testa med film igen! Men något labb har jag ju inte, så det skulle bli att lämna bort filmen och sen scanna den för att göra bilder med dator och skrivare.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Om du är intresserad så finns det ett engelskspråkigt forum på internet som bara handlar om analogt foto. Apug.org. Bara som ett tips!

lycka till med dina planer, det låter spännande

Erik
 

Benganbus

Aktiv medlem

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Jaha ! Vad har hänt här då ! Mitt inlägg i tråden togs bort ! ansågs det stötande ? Eller för att den här Kjell hoppade på mig ?
 

PMD

Aktiv medlem
Jaha ! Vad har hänt här då ! Mitt inlägg i tråden togs bort ! ansågs det stötande ? Eller för att den här Kjell hoppade på mig ?
Det verkar ha rensats bort en hel del inlägg av diverse personer. Antagligen för att någon tyckte att de inte hade med ämnet att göra. Lite fult att rensa bort inlägg utan att säga något tycker jag. Lite Sovjetunionen över det: "Numera har alltid alla inlägg i den här tråden varit relevanta." :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för alla tips, nu är jag lite klokare än jag var förut.

Jag tror att jag kanske var lite otydlig i något inlägg, det är inte bara det att jag vill lära mig analogt fotografi, utan även arbetet efteråt, i mörkrummet. Tycker att det är mycket spännande med själva kemin. Överhuvudtaget att behärska gamla tekniker. Har tänkt mig att så småningom bygga en egen lådkamera och kunna framkalla bilder från en sådan.

För mig känns det lite mer exklusivt att ha en rulle eller två med 12 bilder, än att komma hem med ett par hundra och gå igenom i datorn. Båda sätten kräver förstås eftertanke och tålamod.
Jag är dessutom glad att slippa datorn. Det är väldigt utmanande att utföra hela processen själv, utan intelligentare hjälp än kameran och det egna huvudet. Jag ser definitivt ett värde i det, även om resultatet blir av blandad kvalitet.
Det låter som att mellanformat kommer passa dig ypperligt.
Men som sagt, börja med förstoringsapparaten.
 
ANNONS