Annons
Gammal 2011-01-17, 23:47
Inkanyezi

Rätta mig om jag har fel, men jag har alldeles bestämt för mig att PAL och NTSC inte har med upptagningen av video att göra, utan är olika sätt att återge video, som man kan välja när man spelar upp.
Gammal 2011-01-18, 00:19
sarnor

Inkanyezi skrev: Rätta mig om jag har fel, men jag har alldeles bestämt för mig att PAL och NTSC inte har med upptagningen av video att göra, utan är olika sätt att återge video, som man kan välja när man spelar upp.
Nej, du har fel. NTSC och PAL är analoga kodningssystem för överföring och utsändning av videosignaler.

Men i dagens heldigitala värld används vanligen deras digitala motsvarigheter istället, DVB-T för de länder som tidigare använde PAL. Av tekniska skäl (materialet skall bl.a. gå att visa på äldre utrustning) används fortfarande 25 bilder/sekund med DVB-T, frekvensen är för övrigt ett arv från vårt elnät där nätfrekvensen är 50Hz (helbilder visas med halva nätfrekvensen). Motsvarande arv finns hos NTSC där den använda nätfrekvensen är 60 Hz.

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
http://en.wikipedia.org/wiki/NTSC
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T
Gammal 2011-01-18, 04:46
AnteVante

Orsaken till min frameratefråga bottnar sig egentligen i att när jag redigerar filmen i Premiere Elements 9 så har den en automatisk exportera till youtubefunktion där jag kan välja upplösning jag vill exportera till men inte framerate den står på ett fast värde på 29,97 och även om jag spelat in filmen i 24b/s så när jag exporterar så har den det fasta värdet på 29,97.
Gammal 2011-01-18, 09:03
Kimster

AnteVante skrev: Orsaken till min frameratefråga bottnar sig egentligen i att när jag redigerar filmen i Premiere Elements 9 så har den en automatisk exportera till youtubefunktion där jag kan välja upplösning jag vill exportera till men inte framerate den står på ett fast värde på 29,97 och även om jag spelat in filmen i 24b/s så när jag exporterar så har den det fasta värdet på 29,97.
Jo, men så är programmet utvecklat i ett NTSC-land. Halva världen kör med 29,97/30fps. Och deras "mallar" så kan det vara så att man glömmer eller inte bryr sig om andra standarder. Men då tar man och skapar en egen mall utefter en annan som matchar och ändrar i de fält till ett lämpligare värde. (förutsatt att man kan göra egna mallar/preset dvs.)

Eller så kanske man ENDAST exporterar till Internet/Dator och då spelar antalet bilder i sekunden inte så stor roll. Beror lite på som sagt vad man spelat in i.
Det är när man ska visa det t.ex. med DVD, då måste man se upp med sådant.
Gammal 2011-01-18, 14:13
eV1Te

Tonyeagle skrev: Det går väl lika bra att köra PAL 25b/s på Youtube? NTSC(never the same color) är väl välkännt som det sämre videoformatet. Ska du spela upp på TV är det väl ändå PAL som gäller, eller?
Själv kör jag följande. Aldrig autoiso (ganska självklart om man inte vill att exponeringen ska ändra sig under en scen) Manuella inställningar - helst 1/50 s, 25b/s 1920x1080. Brusreducering på låg räcker för att man inte ska se något brus upp till 3200 ISO om man ställt in exponeringen riktigt.
Vilken brusreducering pratar du om? High ISO Noise reduction är väl enbart för stilbilder och inte för video?
Gammal 2011-01-26, 18:56
Strappo

Jag har aldrig förstått vad egentligen slutartiden gör när man skjuter film. Någon sade till mig att man skulle ha slutar tiden på 60fps om man körde 30 bilder per sekund, 50fps om man körde 25 bilder per sekund osv. för att det skulle flyta. Stämmer detta? Eller kan man göra lite som man vill? Några riktlinjer att gå efter?

//L
Gammal 2011-01-26, 19:51
Tonyeagle

Ingen aning
eV1Te skrev: Vilken brusreducering pratar du om? High ISO Noise reduction är väl enbart för stilbilder och inte för video?
Har inte koll på hur brusreduceringen till videoklippen fungerar. har kört samma som mina jpg-inställningar och inte fått något brus i filmerna.
Gammal 2011-01-26, 22:34
StefanK

Strappo skrev: Jag har aldrig förstått vad egentligen slutartiden gör när man skjuter film. Någon sade till mig att man skulle ha slutar tiden på 60fps om man körde 30 bilder per sekund, 50fps om man körde 25 bilder per sekund osv. för att det skulle flyta. Stämmer detta? Eller kan man göra lite som man vill? Några riktlinjer att gå efter?

//L
Man kan göra lite som man vill, men med slutartiden 1/(2xbilder per sekund) får man en mer filmlik känsla i bilderna efter som de flesta filmkameror använder en 180graders slutare (dvs bilden exponeras halva bildrutetiden).
Man får lite hårdare känsla om man minskar slutartiden ännu mer, vissa krigsfilmer utnyttjar detta. Provfilma i lite olika inställningar och se om det är någon annan stil som passar det som du vill åstadkomma.
Gammal 2011-01-26, 22:41
cbr1000

Strappo skrev: Jag har aldrig förstått vad egentligen slutartiden gör när man skjuter film. Någon sade till mig att man skulle ha slutar tiden på 60fps om man körde 30 bilder per sekund, 50fps om man körde 25 bilder per sekund osv. för att det skulle flyta. Stämmer detta? Eller kan man göra lite som man vill? Några riktlinjer att gå efter?

//L
Enkel matematik säger att du inte kan ha långsammare tider än fps. Om du då väljer överdrivet korta tider blir filmen hackig. Det du vill ha är en viss rörelseoskärpa i varje bild. Rekommendationen är 1 / (fps * 2). Kör du 24 fps, bör du ha en tid på ca 1/50.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:11.