Annons

makro

Kirshim

Aktiv medlem
Känner att jag vill utöka min kameraväska med ett macro-objektiv och har suttit och läst en hel del recensioner på olika objektiv men har inte blivit klok på vad det är jag behöver.

Jag har en canon 550d

Jag vill i huvudsak ta närbilder på blommor, växtdetaljer, insekter, gamla tennfigurer (3-5 cm höga med mycket detaljer).

Jag vill inte ha ett relativt smidigt objektiv och har nog räknat bort 150mm-objektiv..

Har mest kollat på objektiv mellan 90-105mm men börjar bli osäker på om även dom mindre funkar för det jag vill fota.

Vad finns det för fördelar med objektiv 50-70 resp 90-105 annat än hur nära det jag fotar jag behöver vara?
 

bengt-re

Aktiv medlem
60-70 mm är billigare och väl så skarpa. Nackdelen är kortare arbetsavstånd vilket skrämmer skygga levande motiv och att det är svårare att få till belysningen med korta arbetsavstånd.

Sigma 70mm och tamron 90mm är två klassiker som är ruggigt bra macroobjketiv. Både de lider dock av gnölig och långsam af - det är inte några objketiv att fota springande hundar med, men annars så duger de gott till många andra saker också.

arbetsavståndet ÄR den stora grejen med längre brännvidd på macro. Observera dock att arbetsavstånd kan skilja även mellan samma brännvidd beroende på konstruktion av objketivet.
 

Kirshim

Aktiv medlem
om man så småningom vill införskaffa en ringblixt, funkar dessa bättre med någon speciell brännvidd eller funkar detta lika bra oavsett vad man väljer?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Tja, jag kör ringblixten på både sigma 70 och canon 100 macro - fungerar bra på båda, men nackdelen med inte if objketiv är att blixten far runt lite vilt om man kör af - rekomenderat givetvis att köra mf för att få det mer kontrollerat.
 

Kirshim

Aktiv medlem
Tja, jag kör ringblixten på både sigma 70 och canon 100 macro - fungerar bra på båda, men nackdelen med inte if objketiv är att blixten far runt lite vilt om man kör af - rekomenderat givetvis att köra mf för att få det mer kontrollerat.
Om man då "vet" att man vill ha ringblixt framöver, är det då värt att titta mer på objektiv med intern fokusering för att slippa att blixten far runt?
Finns det någon nackdel med den interna fokuseringen?
 

bengt-re

Aktiv medlem
tja, nja - beror ju lite på hur man fotar macro också. med stativ, macrosläde och mf så kvittar det med if eller inte ,men i trädgården jagandes insekter så känns det onekligen som man riskerar att förstöra objketivet om man jagar runt med fullt utkjutet objetiv med en stor blixt på. Där känns IF optiken stabilare onekligen. Det håller säkert, men känns lite som en hantel med ett klump i vardera ändan...

Sigmat och tamronet blir långa vid närgränsen....
 
ANNONS