Annons

Vilka objektiv är "livsviktiga" att ha i ett start paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pablo

Medlem
Hej

Ska göra slag i saken och köpa en DSLR.
funderat på en Nikon D7000 eller en Canon Eos D600, Eos D60 kanske en D7.

Frågan är om man ska ta kameran med ett Kit objektiv eller om jag ska köpa enbart huset och sen dem objektiven jag behöver.

Vill ju ha en allround med lite zoom omfång typ 18-105 samt nån tele till 200 eller 300mm, sen måste jag ha ett bra ljusstarkt objektiv för att få till bra inomhus bilder utan blixt typ SIGMA 50/1.4 EX DG HSM.
Samt en extrem vidvinkel typ 10-20 eller liknande.
Siktar på fin kvalitet på det objektivet som man använder mest och kanske lite enklare dem som man använder lite mer sällan.

Som om det inte var svårt nog att hitta lämplig kamera ,objektiv djungeln är ju knäckande :eek:)
Vet inte om mitt inlägg verkar vettig men känner att jag behöver hjälp innan köp.

Ha det bäst
//Pablo
 

Batte

Aktiv medlem
Skull säga att det beror lite på hur mycket du fotat innan. Vet du vad du kommer att fota, vilka motiv? Annars skulle jag köpa med kitobjektiv för att lära dig kameran och se vad du gillar att fota. Onödigt att köpa alla objektiv på en gång. Gillar du porträtt, köp exempelvis till 50mm om du gillar naturfoto köp vidvinkel eller tele.
Bara förslag från min sida.
//Batte
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon heter 600D, 60D eller 7D.

Köper du en sån får du den här listan, exempelvis, med det du räknar upp.
EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM
EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM
EF 50mm f/1,4 USM
EF 70-200mm f/4L IS USM

Detta bara Canon då, för de är de enda jag har koll på. Går att byta och välja annorlunda efter tycke och plånbok. Men annars håller jag med om att om man inte riktigt vet vad man vill ha är det bättre att tuta på ett tag, och se vad man saknar.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
köp med kitzoom för det är ekonomiskt försvarbart. Köp till en ljusstark normal eller kort tele, inom 28-35mm, så klarar du dig ett tag.
 
ANNONS