Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-400 är det för klumpigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke Ww

Aktiv medlem
Oj. Beslutsvånda.
Jag har lusläst forumet om just Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS . De flesta tycker att objektivet är klart godkänt eller till och med ett topp presterande objektiv, alla tester säger i stort sätt samma sak, de rekommenderar objektivet både till sport, natur och landskap.

Så långt är allt ok, men vikten och dess storlek är kanske inte direkt avskräckande men dock så måsta man ta den synpunkten på allvar. De flesta som har sålt sina Sigma 120-400 objektiv
Gör det därför att de väger för mycket ca 1760g det är 4oo g mer än konkurenten Canon 100-400.

Jag vill gärna ha lite synpunkter både från er som orkar att släpa med det ut i naturen och på diverse sport evenemang .
Samt ni som låter det ligga hemma eller har sålt det av just betydelsen på storlek vikt.

//Jocke
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har bara erfarenhet av 100-400, men det kan ofta kännas tungt. Sitter man länge vid ett objekt brukar jag försöka sätta på enbensstativet -- inte för att jag behöver stabiliteten, utan för att vila armarna men ändå ha kameran i "redo-position".
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Jo det förståss, jag har en enbentare men det känns lite klumpigt när man är på sport evenemang i skogen eller på span efter div. djur är det ok.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
jag hade ett 120-400 som jag sålde för några veckor sedan. Delar helt uppfattningen om att det är ett bra objektiv, men visst är det tungt, går inte att komma ifrån. Lite jobbigt att gå runt på stan med om man skall ha den hängande runt halsen, men har man det i väska tills det är dags att plåta spelar det nog mindre roll gentemot 100-400L.
 

continental

Aktiv medlem
Jag kanske är rätt person att svara, då Jag sålde mitt för två veckor sen. Anledning? FÖR KLUMPIGT:) !!!
Det är ett alldeles utomordentligt trevligt och skarpt objektiv, men det blev liggande hemma för det mesta.
Det levereras ju med en egen väska och jag förstår varför.
I min lilla Lowepro 170 får jag i en 7D med BG och 28/2.8 påmonterat. Dessutom ett 70-200/4 och ett 15-85 brevid. Det är ju lätt och smidigt att ta med detta. En väska till om det inte verkligen behövs? Nej.

Objektivet i sig är det alltså inget fel på, snarare på oss (fd) ägare som inte jitter dra med det överallt:)
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Okej.
Det här blev man ju klokare av.........
Det är ju just detta som man får besluts vånda över,,,
Lysande kvalite.
På gränsen till för tungt att släpa på.
Svårslaget i tester.
Bästa alternativet för den pengen.

Håkan, hur är det att köra frihand med Sigmat, hur ljus starkt/svagt är det på "riktigt"?
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Jag slog till.
Det blev ett nytt Sigma DG 120-400 APO HSM
Det första som överraskade mig var just känslan på objektivet riktigt najs.
Jag kan bara säga att de som har gjort recensioner har inte överdrivit kvalitets känslan det allra minsta.
Om det kommer att tas bra bilder med det, det får tiden utvisa.
Tungt ja, men smidigare än förväntat.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
oj, såg inte din fråga förrän nu, så nu märker du ju själv. Jag upplevde aldrig några problem att använda det på fri hand, vilket jag alltid gjorde. Tester säger tydligen att bildstabiliseringen bara klarar runt två steg, men jag tyckte nog det var bättre än så, men var kanske inbillning. Inte är det fyra steg som Sigma säger i alla fall. Hoppas du blir nöjd. Jag sålde det för att det var för stort, och nu köpte jag en 70-200/2.8 II som väger nästan lika mkt, haha. Den med Canon extender 2x blir faktiskt nästan lika bra har jag upptäckt i alla fall.
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Np . Håkan.
Jag hade nog redan bestämt mig då jag skrev innlägget.
Hade jag haft obegränsat me stålar hade jag gjort samma sak som du, men så e re´ inte.
Vikten ja 70-200 2,8 med exdender där är nog vikten den samma, storleken också.
Men men hitintills så är jag mer än nöjd.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Vad kul, jo, du kommer bli helnöjd, det är ett väldigt bra objektiv och för relativt rimliga pengar. Och skön känsla, stadig som bara den.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Jag slog till.
Det blev ett nytt Sigma DG 120-400 APO HSM
Det första som överraskade mig var just känslan på objektivet riktigt najs.
Jag kan bara säga att de som har gjort recensioner har inte överdrivit kvalitets känslan det allra minsta.
Om det kommer att tas bra bilder med det, det får tiden utvisa.
Tungt ja, men smidigare än förväntat.
Grattis till ett bra köp! :)
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Tackar.

Ja bra är det men det tar nog lite tid att lära sig att hantera. Det är ju inte som att cykla direkt.
Men det är väll bara övning som gäller hitintill så har det bara blivit lite skogs Duvor, men allt verkar lovande. Tungt jorå men inte skräckinjagande tungt, allt är relativt 70-200-2,8 med tele.k väger ju lika mycket.
 

DrSadako

Aktiv medlem
Jag sitter i funderingar att investera i ett Canon 400mm F/5.6. Igår sprang jag på det här objektivet på Media Markt för första gången. Är det någon som har någon erfarenhet av båda? Jag gissar att Canons 400/5.6 är skarpare eftersom det är fast. Men bildstabiliseringen lockar på Sigmat.
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Jag sitter i funderingar att investera i ett Canon 400mm F/5.6. Igår sprang jag på det här objektivet på Media Markt för första gången. Är det någon som har någon erfarenhet av båda? Jag gissar att Canons 400/5.6 är skarpare eftersom det är fast. Men bildstabiliseringen lockar på Sigmat.
Jag hade valt canon-objektivet.
Jag var aldrig speciellt imponerad över sigma-objektivet. Framför allt upplevde jag det som att fokuseringen inte alltid träffade rätt.
Detta trots att jag hade ett kalibrerat objektiv.
Canon-objektivet ska vara i en helt annan liga
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag gissar att Canons 400/5.6 är skarpare eftersom det är fast. Men bildstabiliseringen lockar på Sigmat.
Det finns ju ett tredje alternativ också: Canon 100-400. Väger bara några gram mer än 400/5,6 och är faktiskt mindre. Kostar några hundralappar mer, men har en användbar närgräns, IS och flexibilitet.
 

DrSadako

Aktiv medlem
Tack Erland för info. Jag är mycket sugen på ett objektiv med 400mm eftersom jag fått nys om ett ställe där det finns örnar bara 6 mil från där jag bor. :)
 
Senast ändrad:

monica w

Aktiv medlem
Har ett Sigma 120-400 själv och visst är det tungt men använder det oftast med stativ. En vana att bära med sig ut i naturen och inga problem alls. Objektivet är mkt bra!
Monica
 
ANNONS