Annons

Canon 50/1,8...vad tycker ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

jobe69

Avslutat medlemskap
Mm jodå Roger. Men...

Nu tar du allt i.. 50 1.8 är fin för sitt pris. Locka nu inte in fler i utrustningsdjungeln. De som redan är där smörjer Canon fint ändå..

De gånger jag har problem med AF, brukar jag skicka upp (vi amatörer har ju en sådan) blixten vid fokuseringen.
Dess ljussvaga egenskaper är inte lysande.
Men i övrigt kan det ge mkt fina bilder med ett fint skimmer och härlig kantoskärpa.
Jag gillar linsen, men hade gärna haft en annan 50.
Bästa pris/prestanda tycker jag.
 

SvenJonsson

Aktiv medlem
Jag har version II just nu. Kommer nog säljas snart, men det är fint. Väldigt skarp vid 2.8 tycker jag men min Sigma 50mm macro 2.8 känns faktiskt ungefär lika skarp redan fullt öppen och jag har inget behov av 1.8 på just det objektivet.
 

Glennzki

Medlem
Måndagsglugg alt. felhanterande?
Man ska ha höga krav på denna glugg då den är kvivskarp, men man lär sig ju mer man använder sig av den. Det är en bra glugg att avancera med efter kitglugg som så många börjar med.
Precis som du skriver så är EF 50mm 1f/1.8 Knivskarpt. Det många inte vet är att hur skarpt ett objektiv fungerar. (Destu mindre glas element i objektivet destu bättre). 50mm har så få som man kan få istortsett, och är därav väldigt skarpt. Det Melmis skriver är dock inte helt fel. Det är inte skarpt i dåliga ljussituationer/motljus. Vilket hon kanske råkat på ofta. Kan iaf tillägga att skärpan är uppe och konkurrerar med en av canons stoltheter - EF 24-70 f/2.8.
 

t_mauritsen

Aktiv medlem
Hade en 1.8:a under många år, men bytte upp mig till 1.4:an. Skärpemässigt nerbländat är det kanske ingen större skillnad, och båda har byggkvalitets problem. Jag uplever också som andra nämnt 24-70/2.8 som jämnlik. Men min motivation med ett sådant objektiv är att använda stor bländare och få jämn och snygg bak- och förgrunds oskärpa. Där skilljar sig objektiven åt som natt och dag, och 1.8:an kommer dåligt ur den jämnförelse. Mina 25 cent...
 

mpnox

Aktiv medlem
Hej!

Jag anser att EF 50mm f/1.8 aer ett underbart objektiv pa manga sett. pa cropsensor aer det perfekt da det blir 80mm, och enligt valdigt manga sa aer just 75-85 optimalt for portratt.

....
Med reservation för att jag kan ha fel...

Där tror jag du gör en tankevurpa. Ett 50mm på en FF är som en 50mm på en crop bara att på crop-kameran är det just bara croppat.
En (tex) 85mm är mycket bra för portätt pga perspektivet det ger. Ett 50mm objektiv ger inte ett annat perspektiv på en crop tyvärr. Med crop hamnar man tyvärr i läget att man får ställa sig längre ifrån. Man får hyra en större studio, betala mer hyra för det och man kommer på att man borde köpt en 5D MK2 från början i alla fall ;)

Angående 50mm 1,8 tycker jag att det är ganska värdelöst på full bländare, i alla fall mitt ex. Problem med fokusering och sjukt långsamt för att inte tala om högljutt. På högre bländartal är det betydligt bättre, f4 och uppåt är det riktigt prisvärt imho.
 
ANNONS