Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Leaflet

Aktiv medlem
Självklart ska man hålla ögon och öron öppna, och fundera över ifall det är rimliga priser som sats m.m, men det går inte att misstänka alla för att ha onda avsikter heller.
Jag håller med om det. Världen består väl trots allt av mest ärligt folk (jag vill iaf tro det). Jag handlar själv över nätet och det har hittills fungerat bra. Sunt förnuft och radarn påslagen bara.....;)
 

denstorre

Aktiv medlem
Ett tips som är fungerande är att ha ett speciellt konto enbart för handel av den här naturen. Dels så är det betydligt mindre risk att transaktioner försvinner i mänden, och dels så kan man ju se till att bara ha precis vad som behövs på kontot.
 

PMD

Aktiv medlem
För att ta ut pengar från kontot utan att kontoinnehavaren medger det behövs det en rejält skicklig tjuv. Att av den anledningen ha minimalt med pengar på ett konto är det knappast någon större poäng med. Ett bättre skäl är att det är enklare att se alla transaktioner man gör vid köp- och sälj av begagnade prylar, vilket kan vara nog så bra.

Annars håller jag med de som säger att de flesta är ärliga. Jag har handlat en hel del på Tradera det senaste halvåret och aldrig blivit lurad. Några få gånger har grejerna inte varit i riktigt så bra skick som utlovats, men jag har bara klagat en gång. De övriga gångerna handlade det om så lite pengar att det inte var värt besväret att reklamera.
 

denstorre

Aktiv medlem
För att ta ut pengar från kontot utan att kontoinnehavaren medger det behövs det en rejält skicklig tjuv. Att av den anledningen ha minimalt med pengar på ett konto är det knappast någon större poäng med. Ett bättre skäl är att det är enklare att se alla transaktioner man gör vid köp- och sälj av begagnade prylar, vilket kan vara nog så bra.

Annars håller jag med de som säger att de flesta är ärliga. Jag har handlat en hel del på Tradera det senaste halvåret och aldrig blivit lurad. Några få gånger har grejerna inte varit i riktigt så bra skick som utlovats, men jag har bara klagat en gång. De övriga gångerna handlade det om så lite pengar att det inte var värt besväret att reklamera.
Separat konto är framförallt bra om man använder någon betaltjänst knuten till det. Jag har t.ex. ett speciellt Visa och Paypal knutet till just det kontot. Använder det inte till annat.
 

PMD

Aktiv medlem
Separat konto är framförallt bra om man använder någon betaltjänst knuten till det. Jag har t.ex. ett speciellt Visa och Paypal knutet till just det kontot. Använder det inte till annat.
Till Paypal har jag ett äkta kreditkort, som jag får räkningar för varje månad. Ingenting betalas automatiskt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nej det gjorde jag inte, det var väl inte helt oväntat heller. Lite får man väl skylla sig själv när man vet att sådant förekommer. Trist, saken är då anmäld på alla sätt som går och mycket mer än så kan jag väl inte göra. Bara spara ihop nya pengar och låtsas se glad ut.
Nej, man ska verkligen inte skylla på sig själv! Det är skurkarna som är skurkar. Det är de som lurar oss.
Om alla som blir lurade skyller på sig själva så kommer skurkarna att kunna fortsätta i evigheter.

TIdigare i den här tråden beskrevs ett ärende där någon "sålt" samma iPhone hundratals gånger. Med så pass små belopp är det lätt att alla lurade köpare helst glömmer saken som ett pinsamt misstag. Men i just detta fallet hade tillräckligt många gjort anmälan för att polisen skaulle leta reda på bedragaren. Och som sagt, man hade över hundra målsägare.
Flera hundra gånger några tusen kronor är skitmycket pengar.

Och för din egen stolthets skull - skyll inte på dig själv!


Petter ...
 

Petandsto

Aktiv medlem
tycker detta känns skumt...

http://www.tradera.com/fynd-ny-canon-5d-mk3-mark-3-mk-iii-i-kartong-omg-leverans-auktion_340230_156040642

lååång leveranstid eftersom det skall skickas från lager i HK eller England. Alla tidigare betyg gäller saker som sålts för 1-25 kr. lär knappast ha skickats från deras lager i UK.

Varför förekommer alltid Swedbank när man blir misstänksam? Är det enklare att föra över pengar till ett konto i Swedbank - behöver inte kontonummer stämma överens med kontoinnehavaren?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Ja, med tull och moms så blir det 37000:-, som hittat..

Och med tradera annonsen, att man måste betala i förskott och det kan ta 30 dagar med frakten, hinner dom lura rätt många på pengar innan dom får polisanmälningar på sig..
 

maningo

Avslutat medlemskap
Försöker sälja ett av mina objektiv på blocket. I morse pep det till i mobilen där en Jennifer vill att jag svarar henne på en mail adress vad objektivet kostar i euro.
-Jag skickar henne priset och hon svarar snabbt med att hon vill ha mitt konto nr samt vad jag heter. Hon vill även att jag skall skicka objektivet till London.
-Jag tänker inte efter så mkt (trots att jag är i försäljnings branschen) utan skickar detta på mailen.
- Får ett snabbt svar att leverenns uppgifter samt pengar kommer inom kort...

Jag tyckte nu att detta var lite märkligt, varför anger hon inte sin leverans adress på en gång? Samt varför vill man köpa ett begagnat objektiv i Sverige som skall skeppas till London? Är mitt pris så bra?

Då jag blir orolig för att jag håller på att bli utsatt för nån slags bluff. Mailar tillbaka och påpekar att jag är orolig, inget svar, skickar sms, inget svar. Märkligt efter den tätta dialog som var i morse...

Hur som helst har jag mailat tillbaka och meddelat att mitt konto är spärrat och att jag inte kommer sälja objektivet till henne.



så här går de till me dessa uk bedrägerier ! efter ett tag hade du fått ett falskt insättningskvitto på en större summa än du begjort ! och sedan hade denne hört av sig å velat du skulle sätta in x antal kronor på western union för frakt de e så dom blåser folk ja ha sett kopior på betalnings kvitto från paypal å liknande förfalskats å tyvärrf finns det alldeles för många godtrogna köpare å säljare ! men en grundregel är att om du säljer nåttt å köpare från utlandet hör av sig så e de ett bedrägeri försök lita på det ! å ska man handla beg kamera grejor så betala aldrig i förskott om inte människan finns på FS å har en aktiv sida
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, med tull och moms så blir det 37000:-, som hittat..

Och med tradera annonsen, att man måste betala i förskott och det kan ta 30 dagar med frakten, hinner dom lura rätt många på pengar innan dom får polisanmälningar på sig..
Om man ändå ska vänta en månad så kan man beställa av inWarehouse eller Komplett (samma bolag, tror jag) som säger sig få in kameran den 22:a juni. Priset är ungerfär 1500 kr högre än de 28000 som Tradera- och Blocket-annonserna ovan.
 

MolleMeck

Medlem
Detta luktar väl skumt? http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=3139639
Åtminstone i fallet med D3100-an så ligger en annan tidigare annons uppe med samma bild och t.om. samma stavfel i rubriken. En del är bara för billigt för att vara på riktigt, se D3-an och D7000 med 18-200.
Snabba ryck hos Tradera. Annonserna är borta en timme efter att jag anmälde dem till granskning.
Vet inte hur jag ska editera mitt inlägg så jag svarar mig själv :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, det är väldigt skumt. Äger man en 24-105L så vet man att Bokstavs och sifferkoden bara är för motljusskyddet.
 

matlep

Aktiv medlem
Med mugg?? :D

Det är en klockren bluffannons. Automatöversättning och förmodligen en "lånad" bild.
 

denstorre

Aktiv medlem
Så behöver det inte alls vara. Man kan ju vara helt okunnig om kameror och ha hittat objektivet när man t ex går igenom det en avliden anhörig lämnar efter sig.
Håller helt med. Vill dessutom tillägga att jag har träffat folk som aktivt jobbat med utrustning utan att ha den minsta fundering på vad den heter. Man lär sig funktionen, inte namnet.
 
ANNONS