Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Ljusdans

Aktiv medlem
De blev nog avaktiverade under dagen. Har inget minne av att de var inaktiverade i morse när jag anmälde auktionen som misstänkt bluff till Tradera - vilket jag utgår från samtliga gör när de ändå postar här ;-)
 

Mistik

Aktiv medlem
Jag bjöd på en sprillans ny Nikon D600, Han hade vunnit den i Tyskland på en tävling.
När jag kollade annonsen igen så var den såld. Men jag fick ett mail av säljaren som jag känner igen som flera har skrivit i tråden. Jag tänker inte nappa men vill ju ändå varna. Bifogar kopian:

Hejsan.


Jag vill tacka för att du visat intresse för min Nikon D600 med AF-S 24-85, tyvärr är det så att jag fått åka med jobbet till Visby, återvänder om 2 veckor. Jag tänkte precis ta bort annonsen då jag tänkte sälja den här på Gotland istället, men om intresse finns kvar så kan jag skicka den med någon säker betaltjänst. Det blir tryggt för mig och dig.


Vi kan använda antingen blockets egna Blocketpaketet, Payson, paypal eller liknande.


Om intresse finns kvar så kan jag omgående upprätta ett ärende och skicka dig kompletta kamera kitet.
Vid snabb affär kan jag tänka mig sälja den för 9500kr och jag bjuder på frakten samt skickar den med REK.


(Först till kvarn som gäller)


Med vänlig hälsning
Robin Svensson
 

beetle

Aktiv medlem
Jag bjöd på en sprillans ny Nikon D600, Han hade vunnit den i Tyskland på en tävling.
När jag kollade annonsen igen så var den såld. Men jag fick ett mail av säljaren som jag känner igen som flera har skrivit i tråden. Jag tänker inte nappa men vill ju ändå varna. Bifogar kopian:

Hejsan.


Jag vill tacka för att du visat intresse för min Nikon D600 med AF-S 24-85, tyvärr är det så att jag fått åka med jobbet till Visby, återvänder om 2 veckor. Jag tänkte precis ta bort annonsen då jag tänkte sälja den här på Gotland istället, men om intresse finns kvar så kan jag skicka den med någon säker betaltjänst. Det blir tryggt för mig och dig.


Vi kan använda antingen blockets egna Blocketpaketet, Payson, paypal eller liknande.


Om intresse finns kvar så kan jag omgående upprätta ett ärende och skicka dig kompletta kamera kitet.
Vid snabb affär kan jag tänka mig sälja den för 9500kr och jag bjuder på frakten samt skickar den med REK.


(Först till kvarn som gäller)


Med vänlig hälsning
Robin Svensson
Exakt liknande svar har jag fått tidigare gällande annan kameramodell! Att han kan fortsätta men han måste ju lyckas med sina scam när han fortsätter.
 

seochtamed

Aktiv medlem
När jag var ung gällde handskrivna notor på krogen, hade gästen fått lite mycket skrev det ofta till en rad med gdsgd (går det så går det) Ofta nog betalades det utan knot. Greppen är gamla som gatan.

Johan
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tendens till att vara lite "för bra för att vara sant" i kombinatin med kanske en i sammanhanget lite omotiverad hurtighet - men har du kännedom om någonting ytterligare lite mera påtagligt som i alla fall jag inte lyckades hitta i annonsen?
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Precis, varför varnar du för den, priset är inte märkligt mtp begagnad kamera, nästan 70 procent av vad hon gett, hon anger efternamn, jag ser inget konstigt med det, förklaring är på sin plats.
Bor själv i samma stad, nämnde att jag var intresserad och ville ha hennes telefonnummer via mail. Vilket jag inte fick och helt plötsligt befann hon sig i sig Sthlm fram till nyår men kunde så klart skicka kameran. Testade sedan med ett annat mail-konto och angav att jag bodde i Norrköping. Då fanns kameran i Sundsvall igen. Inga problem att skicka.
 

seochtamed

Aktiv medlem
Om man på 1/2 timmen flyttar sig mellan Sth och Sundsvall så är det skumt. Ett förfintligt namn är ingen garanti, min skojare i Krstd hade oxså ett vitt namn men hans dator stod på biblioteket på fängelset. Den med det vita namnet visste inget om affären alls. Det är väl bara att fråga Lisa Hedin om man är intresserad.
/J
 

afe

Aktiv medlem
Hehe, en solklar bluff med alltså. Skriv gärna motiveringen direkt när ni hittar sånt här så slipper vi diskussionen kring det.
 

nikitin

Aktiv medlem
Här är en intressant Tradera-annons som jag ramlade på igår kväll:
http://www.tradera.com/canon-ef-100-400mm-f-4-5-5-6l-is-usm-objektiv-ny--auktion_301996_198257209

I morse var den avslutad, vilket inte alls är konstigt med tanke på priset. Jag undrar om köparen får någon vara.

Annonsen kan förstås vara helt seriös, men hur tänker man när man säljer ett sånt objektiv för ungefär 10000 kr under nypris?
Kontot för säljaren är avaktiverat. Så frågan är om det blev någon försäljning...
 

PMD

Aktiv medlem
Det var intressant att titta på de omdömen säljaren hade. Två stycken som båda hade registrerats några minuter innan annonsen lades in. Forsatte man att titta på omdömen för de båda som hade gett omdömen så var det lite korskopplat. :)
 

krämskaft

Aktiv medlem
Har inte följt med så mycket på den här tråden men vill bara ställa en allmän fråga. Håller på och försöka sälja en Canon-utrustning på Blocket och fick snabbt två svar som jag är lite undrande över. Kanske någon känner igen de som frågat och vet om de är seriösa eller ej? Tacksam för svar!


******************************

A) Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på
engelska till:

j.thompson77th@gmail.com

******************************

B) Hej! är intresserad av utrustningen. Kan tänka mig betala xxxx kr för
allt och då betalar jag frakten till Göteborg med blocket paket ochså.
Vad sägs om det?

Mvh
Bardiya

Avsändarens telefonnummer är: xxxx

*******************************

Tagit bort telefonnummer

/Mod
Hmm, jag har fått snabbt svar på en annons här på Fotosidan, också från en Bardiya. Han är intresserad av en Nikon vidvinkelglugg för DX. Fick du någon mer uppfattning om huruvida han är seriös eller inte?
 

krämskaft

Aktiv medlem
Klassisk scam skulle jag säga.
Om du säger det så, men jag är inte säker än. Han skrev såhär:

Hej, är intresserad av objektivet du säljer. Bor i Göteborg och undrar ifall du har möjlighet att skicka den?

Med vänlig hälsning
xxx


Dvs inga frågor om gluggen som man skulle förvänta sig. Jag svarade att naturligtvis går den att skicka. Då kom andra svaret:

Hej, tack för svaret. Vad sägs om 3500 och vi delar på frakten? Kommer kosta oss 30 kr på person om du skickar med schenker, http://www.privatpaket.se

Hur är skicket på glasen samt fungerar autofokus motorn som den skall?

Mvh


Prutning och frågor. Lite si och så med svenskan. Scam alltså!?
 

PMD

Aktiv medlem
Om han betalar i förskott så är det väl ingen större risk för dig, men när pengarna ramlar in så måste du kolla att de faktiskt kommer från honom.

Han kan lura dig genom att annonsera ut dina grejer nånstans och ange ditt bankkontonummer för inbetalning. När någon aningslös person då betalar in pengarna så hamnar de hos dig och du tror att det är scammern som har betalat och skickar varorna. Efter ett tag få du påstötningar från den lurade personen som inte har fått några varor, och scammern har fått dina grejer gratis.
 
ANNONS