Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

BluseD

Aktiv medlem
Det där med blocket garanti är ingen garanti alls. Blocket garanterar ingenting. Om du får en tegelsten i paketet och skickar tillbaka det så behöver ju inte säljaren lösa ut det. Du få göra en polisanmälan för vad det är värt. För att få pengar tillbaka måste du gå till tingsrätten i ett civilmål där du kanske får stå för rättegångskostnader och ändå inte få din pengar tillbaka, om du nu händelsevis kan bevisa nåt.
Det var nog där jag blev en besvärlig köpare, erbjöd mig att trots avståndet åka till henne och göra affär öga mot öga, då blev tidsperspektivet för långt och jag var inte längre intressant pga det enligt henne.
 

iSolen.se

Guest
Det var nog där jag blev en besvärlig köpare, erbjöd mig att trots avståndet åka till henne och göra affär öga mot öga, då blev tidsperspektivet för långt och jag var inte längre intressant pga det enligt henne.
Man ska alltid "råka ha en kompis som bor nära och kan komma över på en gång".
 

erdeljan

Aktiv medlem
Kameran: 7k
18-200 3.5k
85 1.8G 2.5k
35 1.8G 1.5k
50 1.4G 2.5k
sb910 2.5k
skrivare 3k
(max priser)
------------------
Nej, priset är realistiskt (aning för hög) men observera olika nummer!

P.S. Man behöver väl inte citera föregående inlägg? (Känns självklart att man svarar i följd)
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Kameran: 7k
18-200 3.5k
85 1.8G 2.5k
35 1.8G 1.5k
50 1.4G 2.5k
sb910 2.5k
skrivare 3k
(max priser)
------------------
Nej, priset är realistiskt (aning för hög) men observera olika nummer!

P.S. Man behöver väl inte citera föregående inlägg? (Känns självklart att man svarar i följd)
Kameran: 6k
18-200 3k
85 1.8G 2.5k
35 1.8G 1k
50 1.4G 2k
sb910 2k
skrivare 2k
 

afe

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför den där annonsen postats i en tråd om bedragare. Om folk sätter priset för högt är en sak (och det finns en annan tråd där man kan raljera om dylikt), men vad som skulle vara uppenbart fejk här ser i alla fall inte jag. Ja, telefonnumren skiljer sig åt mellan de två annonserna, men det behöver ju inte vara något konstigt med det - annonsör och annonsörs fru/flickvän/partner/mamma/pappa t.ex.

Prylarna ska ju finnas i Solna, och han skriver att kvitton finns, så det borde vara tämligen enkelt att göra upp affären öga mot öga (i närvaro av andra människor).

Som vanligt gäller förstås att använda sunt förnuft, och kanske inte träffas var som helst med massor av kontanter på fickan :)
 

erdeljan

Aktiv medlem
Läste du inte att det är tre annonser med samma ort, samma tid, samma(!) namn fast olika nummer?!?

Radera om du tycker att det skall raderas :)

EDIT: Nu har den ena tagits bort, bara två kvar...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det där med kapat personnummer? Jag har inget minne av att Tradera bryr sig om sådant.
Åtminstone förr så var man tvungen att ange personnummer när man registrerade sig, vilket rimligen innebär att om ett personnummer redan är använt så går det inte att registrera en användare till på samma.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga detta men jag gör ett försök. Har en annons ute på tradera med en Canon 1Ds Mark III och har fått följande meddelande:

Hej vg skicka mig bilder om vad kameran kan... vänl GL
Vad tror ni om detta, är det bara ett försök till nätfiske av min e-post adress?
 

Vassius

Aktiv medlem
Vet inte om detta är rätt tråd att fråga detta men jag gör ett försök. Har en annons ute på tradera med en Canon 1Ds Mark III och har fått följande meddelande:



Vad tror ni om detta, är det bara ett försök till nätfiske av min e-post adress?
Jag skulle inte bemöda mig att svara på ett sådant meddelande. Vet man inte vad en 1Ds MkIII är kapabel till så är man ingen seriös köpare.

Nätfiske tror jag inte på, däremot kan det vara en inledning till en långdragen konversation som i slutändan försöker få dig att skicka kameran utan att ha fått pengar först ("Betalningen är skickad, men banken vill ha leveransbekräftelse för att släppa pengarna" o.s.v....).

Ignorera det och vänta på en seriös köpare istället.
 
ANNONS