Annons

En fråga om Canon-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Nu på morgonen läst jag en artikel på Dpreview;

http://www.dpreview.com/articles/5678273556/opinion-the-myth-of-the-upgrade-path

I artikeln kan man läsa följande;

"Looked at from the perspective of APS-C lenses: while Nikon and Sony owners have the option to use their APS-C lenses after they move to full frame (which Canon EF-S lens owners can't), the effect of using them is to essentially hobble your expensive new full frame camera back to the level of an APS-C one, only with what's likely to be a lower pixel count. I'll guess this isn't what you were aiming for when you decided to move to full frame".

Jag har själv ingen erfarenhet av Canons systemkameror (har Nikon och Olympus) och skulle därför tycka att det vore intressant om någon kunde utveckla påståendet i artikeln. Dvs, skillnaden mellan Nikon/Sony versus Canon avseende möjligheten att använda DX-objektiv på FX.
 

VisualD

Aktiv medlem
Canon använder en spärr vilket övriga inte gör, inte mer avancerat än så. Med t ex Nikon D800 och crop-läget kan man försätta använda APS-C optik som om den satt på en D7000 eller andra modeller 16MP, vilket kan hjälpa vid övergången.
 

-----Per-----

Aktiv medlem
Canons original crop-objektiv går inte att montera på en full-framekamera. Tredjeparts cropobjektiv går men om man använder dem på en full-frame blir det "fult" i kanterna. Anledningen till spärren tror jag delvis är att objektivet inte skall krocka med spegeln
 

Leaflet

Aktiv medlem
Canon använder en spärr vilket övriga inte gör, inte mer avancerat än så. Med t ex Nikon D800 och crop-läget kan man försätta använda APS-C optik som om den satt på en D7000 eller andra modeller 16MP, vilket kan hjälpa vid övergången.
Okidock. Der var ny info för mig. Tackar för svar. Men då ställer man sig den naturliga frågan. Varför?
 

VisualD

Aktiv medlem
Canons original crop-objektiv går inte att montera på en full-framekamera. Tredjeparts cropobjektiv går men om man använder dem på en full-frame blir det "fult" i kanterna. Anledningen till spärren tror jag delvis är att objektivet inte skall krocka med spegeln
Just ja, Canon har ju FF-spegeln nästan framme vid fattningen.
 

Curt L

Aktiv medlem
Canons EF-S objektiv passar inte på fullformatskamerahusen, det
samma gäller EF-M, som är avsedda för den spegellösa EOS M. Båda dessa typer har en annan fattning, går därför inte alls att montera. Flertalet av Canons moderna objektiv har EF-fattning, dessa passar både på APS-C och fullformatshusen. Beteckningarna DX och FX är "Nikon-språk", hos Canon kallas det APS-C och Full-frame.
 

Pocca

Aktiv medlem
Nu på morgonen läst jag en artikel på Dpreview;

http://www.dpreview.com/articles/5678273556/opinion-the-myth-of-the-upgrade-path

I artikeln kan man läsa följande;

"Looked at from the perspective of APS-C lenses: while Nikon and Sony owners have the option to use their APS-C lenses after they move to full frame (which Canon EF-S lens owners can't), the effect of using them is to essentially hobble your expensive new full frame camera back to the level of an APS-C one, only with what's likely to be a lower pixel count. I'll guess this isn't what you were aiming for when you decided to move to full frame".

Jag har själv ingen erfarenhet av Canons systemkameror (har Nikon och Olympus) och skulle därför tycka att det vore intressant om någon kunde utveckla påståendet i artikeln. Dvs, skillnaden mellan Nikon/Sony versus Canon avseende möjligheten att använda DX-objektiv på FX.
Canon har nu två sorters objektiv: EF och EF-s (räknar bort de få M OBJEKTIV SOM FINNS TILL eos-m KAMERAN). EF objektiven passar både till FF och APC-S kamerorna medans EF-S objektiven bara passar till APC-S. Vill man "framtidssäkra" så skaffar man EF-objektiven även till sina APC-S ifall man vill byta upp sig till FF senare. Bland EF-objektiven finns även de välkända "L"-objektiven som är de bästa.
 

Leaflet

Aktiv medlem
@Curt L. @Pocca
Tack för svar. Där ser man. Något att hålla reda på för presumtiva Canon-FF- spekulanter alltså. Mina dimmor skingras tack vare Fotosidan :)
 

Bakpotatis

Medlem
Ger ett 50mm EF-S objektiv (APS-C) samma bild som ett 50mm EF objektiv på Fullformat?


Är 50mm på ett EF-S objektiv 50 mm? och är 50mm på ett EF objektiv 50*1,6=80mm (motsvarande 80mm på fullformat)?
 

zyknos

Aktiv medlem
Ger ett 50mm EF-S objektiv (APS-C) samma bild som ett 50mm EF objektiv på Fullformat?


Är 50mm på ett EF-S objektiv 50 mm? och är 50mm på ett EF objektiv 50*1,6=80mm (motsvarande 80mm på fullformat)?
EF-S 50mm motsvarar 80mm på "fullformat"
Även beteckningen på EF-S objektiven utgår från småbildsformatet.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ger ett 50mm EF-S objektiv (APS-C) samma bild som ett 50mm EF objektiv på Fullformat?


Är 50mm på ett EF-S objektiv 50 mm? och är 50mm på ett EF objektiv 50*1,6=80mm (motsvarande 80mm på fullformat)?
50 mm är alltid 50mm. Ett EF-S 50 mm tecknar inte ut en FF-sensor utan får en bildvinkel som motsvarar 1,6x 50= 80mm. Ett EF 50mm tecknar ut FF-sensorn. Men båda är 50mm. Som tidigare nämnts går inte EF-s att montera på ett FF-hus.

Men OM det gick att göra så skulle EF-S ge ett croppat läge på FF-kameran.
 

eskil23

Aktiv medlem
Ger ett 50mm EF-S objektiv (APS-C) samma bild som ett 50mm EF objektiv på Fullformat?
Nej. 50 mm ger bredare bildvinkel på fullfortmat.

Är 50mm på ett EF-S objektiv 50 mm?
Ja!

och är 50mm på ett EF objektiv 50*1,6=80mm (motsvarande 80mm på fullformat)?
50 mm på APS-C ger ungefär samma bildvinkel som 80 mm på fullformat.

Brännvidden är alltid den som står på objektivet. 50 mm EF-S och 50 mm EF har alltså exakt samma brännvidd. Skillnaden är att EF-S objektivet bara klarar av att lysa upp en bildcirkel med 16 mm radie medan EF objektivet kan lysa upp en bildcirkel med 24 mm radie.
 

VisualD

Aktiv medlem
Ger ett 50mm EF-S objektiv (APS-C) samma bild som ett 50mm EF objektiv på Fullformat?


Är 50mm på ett EF-S objektiv 50 mm? och är 50mm på ett EF objektiv 50*1,6=80mm (motsvarande 80mm på fullformat)?
Brännvidd är en optisk egenskap på objektivet och har inget med sensorn att göra. Ett 50mm är ett 50mm oavsett om det sitter på en mellanformat eller en kompaktkamera eller om man så synar glasen med ögat.
 

theTnT

Aktiv medlem
På gamla analoga hus går det rent fysiskt att skruva dit EF-S.objektiv. Det är dock en dålig idé med åtminstone EF-S 10-22 då det sticker in en hel del i kamerahuset och därmed riskerar krocka med spegeln.

Jag hade ett Sigma 17-70 som inte går in i kamerahuset och därmed gick att använda, men det fyller inte ut hela bildcirkeln så det blev svarta oregelbundna sorgkanter i bildrutan.

Torrprovade bara och tog inga bilder.
 
ANNONS