Annons

Nybörjarobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lmoberg

Ny medlem
Har just köpt en kamerahus (Canon eos 350d), vet att det inte är bästa kameran men tänkte börja där för att se om fota är kul och intressant innan jag köper en bättre/dyrare kamera.

Nu behöver jag ett objektiv. Kommer gissningsvis mest fota sonen och landskap. Vill bara behöva ta med ett objektiv.

Så jag ska jag satsa på? Nytt, begagnat? Pris, gärna billigt men..
 

bach7617

Aktiv medlem
Har just köpt en kamerahus (Canon eos 350d), vet att det inte är bästa kameran men tänkte börja där för att se om fota är kul och intressant innan jag köper en bättre/dyrare kamera.

Nu behöver jag ett objektiv. Kommer gissningsvis mest fota sonen och landskap. Vill bara behöva ta med ett objektiv.

Så jag ska jag satsa på? Nytt, begagnat? Pris, gärna billigt men..
Jag skulle isåfall leta efter en ljusstark normalzoom, t ex tamron 17-50/2.8 som du säkert kan hitta begagnad för en billig penning.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Håller med, en 17-50/2,8 av Sigma eller Tamron är en bra start, det är också ett objektiv som kan hänga med, inte enbart ett nybörjarobjektiv. Sigma har också ett 17-70 eller liknade, dock inte ett fast 2,8

Köp gärna begagnat, titta tex på ScandinavienPhoto begagnat och du får 6 mån garanti
 

unoengborg

Aktiv medlem
Håller med, en 17-50/2,8 av Sigma eller Tamron är en bra start, det är också ett objektiv som kan hänga med, inte enbart ett nybörjarobjektiv. Sigma har också ett 17-70 eller liknade, dock inte ett fast 2,8

Köp gärna begagnat, titta tex på ScandinavienPhoto begagnat och du får 6 mån garanti
Med tanke på att kameran har gammal sensor som förmodligen lätt blir aningen brusig vid svagt ljus, hade jag prioriterat fast 2.8 genom hela zoom orädet som finns hos 17-50 före de extra 20 mm tele hos 17-70
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag håller med att en normalzoom ofta är rätt för att upptäcka fotograferingen. Men jag hade inte köpt objektivet i annonsen som det länkas till eftersom det saknar bildstabilisering.

Precis som det påpekas ovan är sensorn några år gammal och då vill man inte skruva upp iso för högt, vilket gör att slutartiden kan bli lite längre än vad som är praktiskt för handhållen fotografering. Då kan bildstabilisering hjälpa till otroligt mycket.

Cyberphoto säljer just nu ett begagnat Tamron 17-50 med bildstabilisering för 2800. Om det känns för dyrt hade jag hellre sparat ett tag till istället för att köpa sämre grejer.
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag håller med att en normalzoom ofta är rätt för att upptäcka fotograferingen. Men jag hade inte köpt objektivet i annonsen som det länkas till eftersom det saknar bildstabilisering.
Bra synpunkt. Jag var medveten om det men tänkte att man lär sig den hårda vägen...men som du beskriver med ISO och brus på en såpass gammal Canon är det verkligen något att ta i beaktan.
 

apersson850

Aktiv medlem
Vet inte hur priserna är på begagnat, vilket väl är rimilgt tillsammans med den här kameran, men Canons egen EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är både bra, stabiliserat och ljusstarkt. Men det är nästan exakt lika stort som EF 24-105 mm f/4L IS USM. Båda blir rätt bamsiga på en 350D. Jag har själv en gammal 400D liggande, så jag vet hur kombinationen ser ut.

400D + 17-55
450D + 24-105

Nu är visserligen perspektivet sådant att objektiven ser ännu större ut i förhållande till kamerahusen, men ändå.
 

lmoberg

Ny medlem
Det var lite väl mycket att lägga på ett objektiv just nu men som sades bättre att spara lite mer än att köpa billigt.

Tack för hjälpen.
 

Kalli

Aktiv medlem
Här är ett billigt föreslag, en Canon EF-S 24mm f/2.8 STM: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2803300

Från min synpunkt ett objektiv som passar bra för det du beskriver; att fota sonen (kanske inte om sonen är bebis…?) och landskap. För övrigt ett bra första objektiv för en nybörjare som är intresserad av att att lära sig att fota.

Om det är viktigare att bara ha roligt och ha en utrustning som klarar det mesta, då tycker jag att det finns mycket bra synpunkter redan på tråden: ett begagnat ljusstarkt normalzoom med stabilisering vore ett riktigt bra val och särskilt med tanke på att kameran är äldre och klarar inte av dåligt ljus lika bra som dem nyare.
 

Kalli

Aktiv medlem
Och om det är mest fråga om att komma igång billigt då måste de gå att hitta någon av Canons 18-55mm kittobjektiv för billig peng. Inte optimalt, särskilt inte med tanke på att den är ljussvag, men jag har för mig att senare modellerna var rätt så bra optiskt (rätta mig gärna om jag har fel). Försök att hitta en version med bildstabilisering ("IS").
 
ANNONS