Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Steget efter D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilket kamerahus passar mig bäst?

  • D750

    Röster: 3 30.0%
  • D500

    Röster: 5 50.0%
  • Inget av ovanstående

    Röster: 2 20.0%

  • Totala väljare
    10
Jag befinner mig i ett läge där jag långsamt tappar intresset för att fota då jag nu börjar känna att jag har "växt ur" min D300s. Det är helt enkelt dags för mig att uppgradera min utrustning som jag nu har använt i 7 år. Jag har varit jättenöjd med min D300s, och kommer säkert behålla den som en "back-up".
Men för mig som inte har en jättebra inkomst så är det oerhört viktigt att jag gör rätt val när jag väljer nästa kamera.

De jag främst har kikat på är D750 och D500. Jag fotar en mängd olika saker, men främst porträtt, djur och landskap. Jag tänkte först att det naturliga steget skulle vara att gå till fullformat, men då djuren jag fotar är fåglar så blev jag lite osäker. Båda verkar vara riktigt bra kameror, vilket inte gör saker lättare. Så jag tänkte att jag skulle fråga er här, då många här har haft erfarenhet av båda och dessutom är mer kunniga vad gäller det som finns tillgängligt på marknaden just nu.

Så vad tror ni? Vilket är nästa steg för mig? Vilken av ovanstående kameror skulle du välja? Finns det kanske en helt annan kamera ni skulle vilja rekommendera och i så fall varför? Bör jag vänta på någon lovande modell som inte kommit ut ännu?

Tack på förhand!
MVH Anna
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag befinner mig i ett läge där jag långsamt tappar intresset för att fota då jag nu börjar känna att jag har "växt ur" min D300s. Det är helt enkelt dags för mig att uppgradera min utrustning som jag nu har använt i 7 år. Jag har varit jättenöjd med min D300s, och kommer säkert behålla den som en "back-up". Men för mig som inte har en jättebra inkomst så är det oerhört viktigt att jag gör rätt val när jag väljer nästa kamera.

De jag främst har kikat på är D750 och D500. Jag fotar en mängd olika saker, men främst porträtt, djur och landskap. Jag tänkte först att det naturliga steget skulle vara att gå till fullformat, men då djuren jag fotar är fåglar så blev jag lite osäker. Båda verkar vara riktigt bra kameror, vilket inte gör saker lättare. Så jag tänkte att jag skulle fråga er här, då många här har haft erfarenhet av båda och dessutom är mer kunniga vad gäller det som finns tillgängligt på marknaden just nu.

Så vad tror ni? Vilket är nästa steg för mig? Vilken av ovanstående kameror skulle du välja? Finns det kanske en helt annan kamera ni skulle vilja rekommendera och i så fall varför? Bör jag vänta på någon lovande modell som inte kommit ut ännu?
Det på ett sätt naturliga svaret är förstås D500 - det är på många sätt det närmaste du kan komma en moderniserad D300s. Den har en modernare och bättre sensor, den är enormt mycket snabbare på alla sätt, inte bara i serietagning), den har en tydligt snabbare och bättre autofokus som dessutom är enkel att använda. Den har en massa småfinesser som vinklingsbar skärm, upplysta knappar, hyfsade videospecar, bättre reglage. Det enda tydliga du tappar är inbyggd blixt.

Samtidigt är ju D500 på många sätt "samma fast bättre" och tanken med att byta är om jag förstår dig rätt också just att inte skaffa samma igen, utan något lite annorlunda. Och där ger ju D750 något rätt tydligt med sin dubbelt så stora sensor vilket gör det enklare att arbeta med kortare skärpedjup och ännu svagare ljus (där är redan en D500 ett stort steg upp från D300s, men D750 ger nästan ett steg ytterligare).

Har du chansen att ta dig till en fotoaffär och känna på kamerorna? D500 och D750 har rätt olika grepp, och är du van vid och trivs med D300s känns nog D500 mer bekant, de har ungefär samma typ av grepp.

Allmänt, om du vill hålla igen på pengarna kan jag rekommendera att kika på begagnat. Utbudet av D750 är hyfsat, D500 är väl inte så vanlig begagnad ännu, men att kika på begagnat kan öppna upp för ett tredje alternativ: En begagnad D810. Där får du lite grovt förenklat sensorstorleken från D750 kombinerat med ergonomin från D500.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man har begränsad budget kanske man ska fundera på D7200 också. Inte lika avancerad af eller lika många bps som D500, men en riktigt bra kamera.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En viktig fråga är vilka objektiv du har. Är flera för DX eller är det mesta för FX? Är det en del DX objektiv redan kan det vara bra att fortsätta med det formatet, om man har få DX objektiv eller enklare sådana då kan man byta till FX bortsett då från frågan om "teleförlängningen" för fågelfoto. Betänk att en bild från D750 beskuren till DX ger ca 10mp - alltså ungefär samma mp antal som din nuvarande D300s.

D7500 är nysläppt och därför har den ännu inte drabbats av prisfall. Det skiljer bara 3000kr till D500. Jag skulle i det valet titta på D500 och inte D7500.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hade fortsatt med d500 om du har dx objektiv. Sen säger du själv att du är osäker på fx när du fotar fåglar.
 
ANNONS