Annons

Dags för systembyte igen, tröttnat på Micro 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jo jag inser det men efter att ha kollat på bilder tagna med det objektivet så känns det ändå som mest bang for the buck. Vi pratar trots allt om drygt 12k, ett systembyte till FF och 70-200mm f2,8 handlar om runt 30k om jag hittar ett begagnat objektiv. Jag fotar trots allt bara för mig och min familj och tjänar inga pengar på detta (har inte för avsikt att försöka heller).
Ok, förstår. Tänker bara på ditt önskemål om kortare skärpedjup. Nikons 70-200 är mycket bra och har snabb af
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Ok, förstår. Tänker bara på ditt önskemål om kortare skärpedjup. Nikons 70-200 är mycket bra och har snabb af
Jo jag har haft förmånen att äga ett 70-200mm VR II innan vi fick barn och det var då jag fick prioritera om lite i kameraväskan så att säga för att få med alla andra grejer.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jo jag har haft förmånen att äga ett 70-200mm VR II innan vi fick barn och det var då jag fick prioritera om lite i kameraväskan så att säga för att få med alla andra grejer.
Glömde skriva 70-200 4,0 det var den jag menade. Storebror är lika bra och ljusstarkare men som du tidigare nämnde stor och dyr
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Jag tror att jag börjar närma mig ett beslut och mot trådens rubrik så lutar det åt att jag stannar kvar med m4/3 och skaffar mig ett Olympus 40-150mm f2,8 Jag har kollat runt som tusan på nätet och känner mig mer och mer säker att jag kommer att få det jag önskar vad gäller bakgrundsoskärpa och även storlek på systemet.

Visst att tidigare diskuterade alternativ skulle ge mig ännu mer av det men det kommer också med ett betydligt högre pris och jag har svårt att motivera att lägga mer än dubbelt upp för att tjäna ett steg.

Troligen kommer min GX7 få hänga med ett tag till innan den får bli andrakamera om inte någon kan säga att framförallt autofokus är mycket mycket bättre på någon annan m4/3 kamera.
Jag har Olympus 40-150mm f2.8 och tycker det är ett fantastiskt objektiv, det fungerar även mycket bra med den x1.4TC om man vill få ytterligare räckvidd eller fota semimacro (t.ex. https://www.flickr.com/photos/larsthoren/34542679784/in/dateposted-public/ eller https://www.flickr.com/photos/larsthoren/35734369582/in/dateposted-public/).

När jag läste tråden tänkte jag för mig själv att du inte riktigt givit systemet chansen med de objektiv du hade.

Kan även rekommendera Olympus 75mm f1.8.

Kan tyvärr inget om Panasonics kameror. Fotar själv med Olympus E-M1 mkII som jag varmt kan rekommendera.
 

jkm

Aktiv medlem
Jag börjar gilla systemet mer o mer... Särskilt sen jag investerade i 15 mm f 1,7 och 42,5 mm f 1,7. Snabb AF och trevlig skärpa/oskärpa. Särskilt 15 mm är en riktig fin liten glugg. Sitter oftast på min GX 7 som jag fö anser vara en mycket fin kamera. Så den får hänga med ett tag till... Ha det gött!
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag är sedan några dagar nu lycklig ägare till ett Olympus 40-150 f2,8 och det gav verkligen hela systemet ett lyft. Nu får jag tillräcklig bakgrundsoskärpa och fortfarande med ett relativt litet objektiv. Älskar att det har så kort närgräns också. Enda nackdelen är ju att man blir sugen på att skaffa 12-40 f2,8 också 😉 Alternativt 42,5mm f1,7 för att komplettera mitt 20mm f1,7. Men jag är nöjd över beslutet att stanna med m4/3 och min GX7 får också hänga med ett tag till iaf tills det finns en ersättare som också klarar 1/8000s slutartid i samma storleksklass.

Köpte även en Peak Design Slide Lite kamerarem för att lättare kunna bära kameran med det nya objektivet och är väldigt nöjd med denna. Faktum är att jag även köpte den vanliga Slide-remmen först men den är för bred så den får åka tillbaka tillsammans med Capturefästet som jag också köpte.
 

rue

Aktiv medlem
Kort skärpedjup!

Oj tack för alla bra svar :)

Sneglade faktiskt lite på Fuji igår men kände väl spontant att optiken verkade ganska så dyr. Har dock inte spanat i begagnatmarknaden. Bor ju tyvärr också i en stad där det inte finns någon riktigt bra kamerabutik där man kan klämma och känna på alla grejerna.

Jag har även funderat lite på Panasonics 35-100 f2,8 till min nuvarande kamera det skulle ju huälpa till en hel del eftersom jag ofta använder de längre brännvidderna och då blir ju nuvarande optik f5,6. Fördelen är ju att jag kan sälja av minst en glugg ur kameraväskan. Nackdelen är att jag är kvar med samma kamerahus med samma autofokus och för liten EVF.

Någonstans är det väl just sökare och autofokus som har gjort att jag sneglat mest på DSLR och inte så mycket på spegellösa kameror. Men min GX7 har ju några år på nacken så andra alternativ kanske är bättre numera.

Sony tycker jag fortfarande är för dyrt och väldigt litet begagnatutbud. Blev ju dock lite sugen när jag såg att man kunde använda Canonobjektiv på Sony men autofokus blir väl återigen drabbat.

Sen har jag en fråga bara för att klargöra att jag tänker rätt om jag var nöjd med Nikons 70-200 f2,8 tillsammans med med min D300 vad gäller skärpedjup får jag då samma med ett f4 på FF? Här finns det ju nämligen både ganska mycket pengar och vikt att spara.

Kanske ska säga att m43 har fått mig att gilla fast optik på kortare brännvidder så jag är ganska säker på att jag vill ha optik motsvarande 40-50mm och 70-200mm samt eventuellt någon vidvinkel för landskap när det blir dags för fjällvandring igen.
Hmm!
Även jag är ju förstås partisk i frågan då jag använt Olympus sedan gamla OM tiden men har även gjort ett par snedsteg. Faller tillbaks fa just för dess utsökta optik.
Men hur kort skärpedjup önskas?

Titta på
Olympus 25 mm f:1,2 eller 1,8
45 mm f:1,8
75 mm f:1,8
eller varför inte 40-150 f:2,8
Gemensamt med dessa är ju att de tecknar skarpt på full glugg, och har fin bakgrundsoskärpa. Mina favoriter här är 75;an, 25 f:1,2 samt "zoomet"
Leica har ju 42,5 f:1,2 vilket i och för sig kostar en slant men skarp är den och ger fantastisk fin bakgrundsoskärpa.

Voigtländer bjuder på
10,5 mm, 17,5 mm, 25 mm, 42,5 mm samtliga med ljusstyrka f:0,95

Kan även nämna att jag även använder ett Olympus 4:3 150 mm f:2,0 till OMD kamerorna med adapter. Det kostar en slant, väger tungt men är helt enkelt kalas just för porträtt, riktigt skarp på full öppning och fantastiskt fin oskärpeteckning

Men visst, man får till två steg snävare skärpedjup med småbild och ca ett steg med APS-C det går inte att förneka, men om man är nöjd med systemet i övrigt kanske dessa ovan vara alternativ? MVH//L
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Hmm!
Även jag är ju förstås partisk i frågan då jag använt Olympus sedan gamla OM tiden men har även gjort ett par snedsteg. Faller tillbaks fa just för dess utsökta optik.
Men hur kort skärpedjup önskas?

Titta på
Olympus 25 mm f:1,2 eller 1,8
45 mm f:1,8
75 mm f:1,8
eller varför inte 40-150 f:2,8
Gemensamt med dessa är ju att de tecknar skarpt på full glugg, och har fin bakgrundsoskärpa. Mina favoriter här är 75;an, 25 f:1,2 samt "zoomet"
Leica har ju 42,5 f:1,2 vilket i och för sig kostar en slant men skarp är den och ger fantastisk fin bakgrundsoskärpa.

Voigtländer bjuder på
10,5 mm, 17,5 mm, 25 mm, 42,5 mm samtliga med ljusstyrka f:0,95

Kan även nämna att jag även använder ett Olympus 4:3 150 mm f:2,0 till OMD kamerorna med adapter. Det kostar en slant, väger tungt men är helt enkelt kalas just för porträtt, riktigt skarp på full öppning och fantastiskt fin oskärpeteckning

Men visst, man får till två steg snävare skärpedjup med småbild och ca ett steg med APS-C det går inte att förneka, men om man är nöjd med systemet i övrigt kanske dessa ovan vara alternativ? MVH//L
Tack Rue,

Som du kanske såg i mitt inlägg tidigare har jag precis köpt ett Olympus 40-150mm f2,8 som jag är jättenöjd med. Jag har därmed bestämt mig för att stanna kvar med m4/3. Gillar ju som sagt smidigheten och visst det hade jag kunnat få med Fuji också men den ekonomiska skillnaden blev helt enkelt för stor och 40-150 f2,8 känns verkligen som en unik glugg som saknar motsvarighet och till ett pris som är väldigt tilltalande jämfört med andra system.
 

ma59

Aktiv medlem
Jag är sedan några dagar nu lycklig ägare till ett Olympus 40-150 f2,8 och det gav verkligen hela systemet ett lyft. Nu får jag tillräcklig bakgrundsoskärpa och fortfarande med ett relativt litet objektiv. Älskar att det har så kort närgräns också. Enda nackdelen är ju att man blir sugen på att skaffa 12-40 f2,8 också 😉 Alternativt 42,5mm f1,7 för att komplettera mitt 20mm f1,7. Men jag är nöjd över beslutet att stanna med m4/3 och min GX7 får också hänga med ett tag till iaf tills det finns en ersättare som också klarar 1/8000s slutartid i samma storleksklass.

Köpte även en Peak Design Slide Lite kamerarem för att lättare kunna bära kameran med det nya objektivet och är väldigt nöjd med denna. Faktum är att jag även köpte den vanliga Slide-remmen först men den är för bred så den får åka tillbaka tillsammans med Capturefästet som jag också köpte.

Jag sneglade länge på det objektivet, och för några veckor sen blev det ett sånt. Grattis måste jag ju säga, då det (med systemets egna egenskaper, både på plus och minussidan, inräknade) är ett riktigt kalasobjektiv! Du ska nog när det är sagt inte ta nån närmare titt på 12-40/2,8:an...risken är rätt stor att du åker dit...samma fina skärpa, och fysiskt stabila bygge.
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag sneglade länge på det objektivet, och för några veckor sen blev det ett sånt. Grattis måste jag ju säga, då det (med systemets egna egenskaper, både på plus och minussidan, inräknade) är ett riktigt kalasobjektiv! Du ska nog när det är sagt inte ta nån närmare titt på 12-40/2,8:an...risken är rätt stor att du åker dit...samma fina skärpa, och fysiskt stabila bygge.
Hehe tyvärr är jag nog redan ganska övertygad om att det är den optimala normalzoomen men just nu får jag nog ligga lågt ett tag med ytterligare objektivköp då min WTB inte riktigt tyckte att dryga 12k för ett objektiv kunde anses som billigt :)
 
ANNONS