Annons

Mycket "Noise" vid filmning med Sony A58

Produkter
(logga in för att koppla)

SSmonstedt

Medlem
Det är så att jag har försökt att börja filma lite med min kamera (Sony A58) men jag har upptäckt att näst intill alla klipp har mycket "noise". detta sker även om jag har den lägsta möjliga ISO:n som i detta fall är 100. på grund av det här är det nästan omöjligt att filma med kameran i sämre ljus än dagsljus då "noisen" blir allt för påtaglig.

Finns det någon där ute som har en möjlig förklarning till varför detta är och i så fall kan hjälpa mig med en lösning..
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Manuellt

Prova att ställa tiden manuellt och se till att du inte har autoiso aktiverad. Ställ tiden till 1/50 sek eller 1/100 s och iso på 400 så bör det räcka även i lite sämre ljus. (A-läge eller M-läge).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Funderar

Blir lite tveksam när du säger att du har brus vid iso 100?! Det låter i mina öron fullständigt omöjligt. Det är inte så att du förväxlar det med oskärpa? Detta kan ju lätt uppkomma om man inte har koll på hur AF-systemet fungerar vid filmning med sin kamera.
 

SSmonstedt

Medlem
Blir lite tveksam när du säger att du har brus vid iso 100?! Det låter i mina öron fullständigt omöjligt. Det är inte så att du förväxlar det med oskärpa? Detta kan ju lätt uppkomma om man inte har koll på hur AF-systemet fungerar vid filmning med sin kamera.
Jag vet att det låter konstigt men efter jag läste ditt svar här gjorde jag en kort video för att visa, Kamerans fokus var ställd på MF, jag använde mig av focus peaking för att kunna se vad som var i fokus. Jag har trixat lite för att få det så bra som möjligt men tyvärr är det här det bästa. I mina ögon så finns det fortfarande "grain" eller "noise" med i bilden. (Resten av inställningarna ser du i beskrivningen på videon)

https://www.youtube.com/watch?v=DE8sPeOfZu4&feature=youtu.be

(Kan jag ha fått ett dåligt exemplar?)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet att det låter konstigt men efter jag läste ditt svar här gjorde jag en kort video för att visa, Kamerans fokus var ställd på MF, jag använde mig av focus peaking för att kunna se vad som var i fokus. Jag har trixat lite för att få det så bra som möjligt men tyvärr är det här det bästa. I mina ögon så finns det fortfarande "grain" eller "noise" med i bilden. (Resten av inställningarna ser du i beskrivningen på videon)

https://www.youtube.com/watch?v=DE8sPeOfZu4&feature=youtu.be

(Kan jag ha fått ett dåligt exemplar?)
Kan inte se något brus i den filmen, vad har du för skärm som du använder.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag vet att det låter konstigt men efter jag läste ditt svar här gjorde jag en kort video för att visa, Kamerans fokus var ställd på MF, jag använde mig av focus peaking för att kunna se vad som var i fokus. Jag har trixat lite för att få det så bra som möjligt men tyvärr är det här det bästa. I mina ögon så finns det fortfarande "grain" eller "noise" med i bilden. (Resten av inställningarna ser du i beskrivningen på videon)

https://www.youtube.com/watch?v=DE8sPeOfZu4&feature=youtu.be

(Kan jag ha fått ett dåligt exemplar?)
Det klippet är inte ett dugg brusigt.

Däremot kan man när kameran rör sig se lite artefakter som troligen är en kombination av olämplig slutartid (troligen för kort), komprimering och att kameran har ganska låg bitrate.

Det där är ungefär den videokvalitet du kan förvänta dig från en kamera i den generationen. Lite bättre kan den troligen bli med lite längre slutartid, men i övrigt är de ungefär som det ska se ut.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Slutartiden är ju 1/50 s står det, så mycket längre kan den inte bli.
Ah, missade det. Men då handlar det om en med dagens mått mätt ganska enkel video-funktion, max bitrate är 24 Mbit/sek och 2013 körde ju alla line-skipping (alltså att man läste ut betydligt mindre än HD/Full HD och skalar upp). Lägg sedan till lite möjligen över-aggressiv komprimering.

Jag skulle säga att det är i stort sett så där video i en systemkamera från 2013 ser ut. A58 är ingen topp-videokamera ur dagens synvinkel, men är ur videosynpunkt inte någon av de sämre från 2013 heller.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tony, när jag först kollade ditt A58 videoclip så såg det förskräckligt ut. Alldeles oskarpt, och alla de små blombladen darrade så mycket att det såg ut som de samtliga höll på med att supa skallen av sig. Jag tittade en gång till, och då var det likadant under de första 11 sekunderna. Men sedan observerade jag att under de två sista sekunderna blev bilden plötsligt skarp och de väldiga rörelseartefakterna var helt borta.

Samma sak hände ytterligare två gånger. Då kikade jag på YouTubefilmens Settings / Quality, och där stog 360p. Jag ändrade till 1080 HD. Och plötsligt blev allt skarpt, och rörelseartefakterna var helt borta. Och inget som helst brus. Det såg helt perfekt ut (på min gamla laptop från 2008).

Men detta ger ju en annan tråd att nysta i. Videofilmerna som din A58 åstadkommer är antagligen helt OK. Men problemet kan uppstå under uppspelningen, beroende på vad du har valt här. En del uppspelare har ovanan att automatiskt konvertera det format de matas med till något annat format som de tycker borde vara standard, och sådana onödiga autokonverteringar kan försämra videokvaliteten högst avsevärt.

Således, kolla med alternativa uppspelare.
 

afe

Aktiv medlem
Det där ser helt ok ut. Som tidigare skrivits är A58 inte bäst på video, men det är inget fel på det där resultatet.
 
ANNONS