Annons

Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Har fått hem ett gammalt objektiv, Pentacon 135 mm men tyvärr är det inte en m42 utan EXA på den, finns det adapter att skaffa tillsen och i så fall var?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Som jag tolkar din fråga:
Du har ett Pentacon 135 mm-objektiv med Exacta-bajonett.
Du vill montera detta på ett kamerahus med M42-gänga mha av en adapter.

Eftersom registerdistansen för kameror med Exacta-bajonett (44,7 mm) är kortare än för kameror med M42-gänga (45,46 mm) kommer det att bli möjligt att fokusera enbart på nära håll, dvs helt bortkastade pengar. Blir förstås samma problem mellan många andra olika fattningar.

Adapterringtillverkarna var snabbt ute och "löste" problemet genom att sätta in ett simpelt linselement i adaptern. Nu blir det visserligen möjligt att fokusera ända till oändligt, men i stället blir bildkvaliteten usel oavsett var man fokuserar, så det blir om möjligt ännu mera bortkastat...

Enda möjligheten att kunna fokusera ända till oändligt och samtidigt få objektivets fulla bildkvalitet hela vägen och samtidigt få plats med en adapter mellan objektiv och kamerahus är att använda ett kamerahus med rejält mycket kortare registerdistans. I praktiken behöver man välja en spegellös kamera som tecknar ut 24x36 mm. Billigast du idag kan komma undan med en sådan lösning är en Sony A7 (spegellös FF-kamera med registerdistans 18 mm) som för tillfället säljs för 8.500 kr på Cyberphoto. Adapterring från Exacta och till Sony E-mount bör gå att finna för någon eller några hundringar.

Självfallet inte alls motiverat för detta enda objektiv, utan får väl snarare ses som en bonus för den händelse du skulle se även andra skäl till att skaffa en sådan kamera.
.
 
Senast ändrad:

Thuflan

Aktiv medlem
Mina funderingar har jag lyckats lösa, ser att det blev lite konstigt skrivet.
Problemt var att det var en Exaktafattning som jag behövde en adapter till för kunna sätta på Pentaxen. Har nu funnit det jag sökte.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Även jag lyckades tydligen skriva lite konstigt - med rad 2 och 3 i mitt inlägg menade jag just detta - att det behövs en adapter med en Exakta-bajonett för objektiv i ena ändan och en M42-gänga för kamerahus i den andra. Ursäkta att jag stavade fel på namnet i mitt förra inlägg - allting tenderar att bli anglifierat nuförtiden...

Jag fortsätter sedan och beskriver problemen med detta. Om du redan har adaptern kommer du högst sannolikt se att det sitter en lins i den (för att möjliggöra fokusering till oändligt som sagt).

Jag är rädd för att du i så fall kommer finna att bildkvaliteten nog inte blir så imponerande. Återkom gärna med vad du tycker. Annars skulle jag säga att ifall du vill ha ett 135 mm-objektiv så borde ett sådant med M42-gänga från nära nog vilken tillverkare som helst kunna ge bättre bildkvalitet än en adapter med en enkel lins. Är intresserad av vad just du tycker i detta fall.
 

Thuflan

Aktiv medlem
På objektivet så går det att byta fattningen från Exakta till m42, efter ett ordentlig sökning på eBay fann jag en m42fattning som jag nu väntar hem. Adapter till det finns redan då jag har en Pentacon 50 mm och helios (älskar dessa gamla objektiv då de ger en speciell bokeh)
Jag återkommer då jag har fått hem saken och då vet bättre.
(På hemsidan finns lite bilder från 50 mm)
 
ANNONS