Annons

LR - skapa "aura" runt ansiktet/ mörka resten av bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag skulle vilja framhäva ansiktet med mer ljus och att resten av bilden ska vara mindre synligt. Hur gör man detta? Antar att man kan göra detta med radiellt filter? Tacksam för tips!
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag skulle vilja framhäva ansiktet med mer ljus och att resten av bilden ska vara mindre synligt. Hur gör man detta? Antar att man kan göra detta med radiellt filter? Tacksam för tips!
Några alternativ är:
  1. Justeringspensel och öka exponeringen (rejält med ludd).
  2. Radiellt filter på samma sätt som med penseln.
  3. Luminans under fliken MNL. Ljusa upp "Röd" och "Orange". Eller använd det lilla verktyget upptill till vänster för att ljusa upp "luminans".
 

Marie_1

Aktiv medlem
Några alternativ är:
  1. Justeringspensel och öka exponeringen (rejält med ludd).
  2. Radiellt filter på samma sätt som med penseln.
  3. Luminans under fliken MNL. Ljusa upp "Röd" och "Orange". Eller använd det lilla verktyget upptill till vänster för att ljusa upp "luminans".
Stor tack för beskrivningen!
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag skulle antagligen använda "brushen" o öka exposuren på den, möjligtvis shadows och highlights. Beror på hur bilden ser ut. Ett radial filter funkar nog med men är oftast inte lika exakt vilket görs att det mycket mer tydligt att det är redigerat.

Skulle inte leka med luminace i HSL efterom det lär påverka andra färger i bilden och är svårt o lyckas med imo.

Ett annat sätt, ifall du äger photoshop, är att använda tekniken "dodge and burn". Skapa bara två nya layers över din orginella bild, döp ena till "dodge" o den andra till "burn". Fyll dessa bilder med 50% gray sedan och sätt de till "overlay". Sedan tar du på "dodge" layert en brush o sätter den till lite ljusare grå o målar där du vill ha det ljusare. Sätt "flow" uppe i toolbaren till tex 10% o använd en ganska soft brush. Desto ljusare grå du har desto mer ljusar du upp det du målar över.

Burn lagret funkar exakt likadant förutom att du tar en mörkare grå (än 50% gray) o målar där du vill ha det mörkare.

Det tar lite tid o lära sig denna tekniken men imo ger det bäst resultat. Du kan även kombinera denna tekniken med frequency speparation osv.

(Finns massor med sätt att lösa olika problem i Lr o Ps men detta är nog de jag skulle utnyttja beroende på ambitions nivå. Använder en del engelska utryck för verktygen i Ps o Lr eftersom jag har programmen på engelska. Men är nog ganska lätt att översätta till svenska.)
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är svårt att ge exakt råd utan att ha sett bilden men någon av de föreslagna metoderna bör fungera.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Tack för alla tips och förslag! Håller på sortera först alla bilder och har inte börjat redigera än men återkommer för ev. frågor.
 
ANNONS